Direktlänk till inlägg 26 november 2013

Pepparkakshus och Vabb

Av Ann-Sofie - 26 november 2013 13:06

Min minsta lille kille har ju börjat förskolan i höst och har varit en tuff start för honom med både separationångest och återkommande förkylningar. Liksom för många andra barn.....Men det går bättre och bättre och i fredags var första dagen han inte grät när jag lämnade honom på morgonen!


Hursomhelst har det varit en del vabbande och idag är jag hemma med vår lille prins igen. Dock verkar han vara på bättringsvägen och febern har gett med sig så innan lunch passade vi på att baka en mjuk pepparkaka. Tänkte bjuda storebror och pappa på den när de kommer hem från förskola och jobb men vi har fuskat och provsmakat och den smakade riktigt gott och juligt. Otroligt nog är det ju första advent på söndag!


Jag hade inget speciellt recept så jag googlade och hittade ett på recept.nu. http://www.recept.nu/sanna_toringe/kakor_och_tartor/mjol/mjuk_pepparkaka/

 


 

Jag älskar den fantastiska pepparkakshusformen....ett enkelt sätt att göra ett pepparkakshus!


Ingredienser

2 st ägg
3 dl strösocker
2 tsk nejlikor
1 tsk kanel
1 st bikarbonat
3 dl vetemjöl
50 g smör, smält
1.5 dl mjölk, filmjölk, yoghurt eller gräddfil
2 msk lingonsylt


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa äggen och sockret tills det blir pösigt.

3. Blanda kryddorna, bikarbonaten och vetemjölet.

4. Rör ner i äggvispet.

5. Blanda ner det smälta smöret också, liksom mjölken och lingonsylten.

6. Häll i smord och bröad form.

7. Grädda i nedre delen av en 175 gradig varm ugn, i cirka 40 minuter.


Önskar er lycka till med baket och en mysig första advent!

 
 
Gunilla

Gunilla

26 november 2013 16:39

Hejsan!
Vilket mysigt pepparkakshus...det kanske även jag skulle kunna klara av att göra!!
Ja, det är lite jobbigt när barnen är sjuka och ledsna. Men tänk så här: De flesta barn har många förkylningar första året...jobbigt, ja! Men immunförsvaret stärks, så det brukar bli bättre allt eftersom. Ledsen...de förstår ännu inte att mamma eller pappa kommer tillbaka. När man går är man borta! Å andra sidan, glömmer de fort att ni "försvann", eftersom de inte har någon direkt tidsuppfattning. Så småningom har de förstått att "se där är de ju igen"! Naturligtvis har det med personligheten och i vilken utvecklingsfas de befinner sig i. Men det här vet du/ni säkert redan! Hur som helst så verkar ni ha det mysigt!
Vi syns kanske på lördag!?
Hälsningar/Gunilla

http://nillashalsaharmoni.wordpress.com

 
Ingen bild

mammis kafferep

14 december 2013 17:10

Hej Gunilla
Ja visst är den så fin och ett enklare sätt att göra peppar kakshus får man leta efter. Finns att köpa på bla webshoppen bluebox...

Ha det gott och njut av juletiden!

Kram från mig o mina killar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards