Alla inlägg under december 2013

Av Ann-Sofie - 22 december 2013 22:10

I dag är det lillebrors namnsdag eftersom han heter Natanael i andranamn. Detta firades i liten skala med en minimuffins och storebror klämde i med "ja må du leva på namnsdagen" dock inte helt nöjd eftersom han också ville ha namnsdag idag! Detta behöver han inte vänta så länge på eftersom det är Benjamindagen på lördag om jag inte missminner mig....


Hursomhelst tog jag även en sväng till mataffären för att bunkra upp inför julfirandet, liksom många med mig. Kom dock hem med allt på listan vilket i sig kändes som en bedrift och eftermiddagen har jag sedan ägnat åt bakande. Det blev frallor, mjuk pepparkaka, apelsinpaj med granatäpplen samt ett frukt och nötbröd.


Jag älskar att baka kakor och tårtor men när det då och blir något "brödigare" känner jag mig som en riktig bagare. Jag tänkte därför dela med mig av receptet på frukt och nötbrödet som jag tänkte bjuda på som tillbehör till ostbrickan på julbordet.


Receptet kommer från senaste nummret av tidningen Baka och var väldigt lättbakat trots två killar som stod på varsin sida om mig och "hjälpte till". Receptet är beräknat att räcka till två limpor. Jag delade dock detta på två och nöjde mig med att  bara göra ett bröd.


Kryddigt frukt-och nötbröd

(2st)


25g jäst

8 dl naturell youghurt

ca10 dl vetemjöl special

knappt 5 dl rågmjöl

2 tsk salt

2 tsk kanel

1tsk mald nejlika

2 tsk mald ingefära

2 msk honung

2½ dl russin

2½ dl fikon i bitar

2 dl hasselnötter

2 dl sötmandel alt solroskärnor


Hacka frukt och nötter. Lägg frukten i en skål och häll över vatten så det täcker. Ställ åt sidan. Lös upp jästen i lite av youghurten. Tillsätt resten av youghurten, mjöl samt honung  och kryddor. Arbeta degen i maskin ca 10 min. Häll av vattnet från frukten och blanda in tillsammans med nötterna. Låt jäsa ca 2 timmar. Forma sedan två limpor direkt på plåten täckt med bakplåtspapper alternativt i två avlånga formar (1½ liter vardera). Strö över lite mjöl och låt jäsa ytterligare 1 timme. Värm ugnen till 250 grader och sätt in bröden och sänk värmen till 200grader och grädda i cirka 60 minuter.


Detta kommer bli en höjdare till ostbrickan framförallt till stiltonkruset och ädelosten....



 




Från Oss alla till Er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!!













Av Ann-Sofie - 15 december 2013 16:36

Så äntligen verkar det som vi är tillbaks efter hela familjens magsjuksvecka! Under några veckors tid har vi läst kvällssagan om Nalla och Björns jul för B. I boken bakar de mormor kanelkakor och det har vi såklart varit sugna på att testa så nu tog vi chansen.

Det blev riktigt smaskiga kakor så B har tagit med sig några kakor till Orust att bjuda mormor och morfar på och jag tänkte dela med mig av receptet till er här.


 


Vi vill även passa på att tipsa om boken som är en mysig julbok där man kan läsa om hur nallarna förbereder och firar sin jul i deras mysiga lilla hus!


 



Ha en fortsatt trevlig tredje advent så kanske vi även ses om en vecka då det är fjärde advent och med det snart dax att fira jul!





  



Av Ann-Sofie - 7 december 2013 14:39

Denna fina visan sjunger B på hemma just nu så det känns faktiskt ganska juligt. För att ytterligare förstärka julkänslan bestämde vi att det var dax att baka ett riktigt pepparkakshus idag. Eller kanske inte baka....utan mer bygga och dekorera eftersom vi köpte delarna färdiga i affären och bara satte ihop hemma.


 


I år hade vi hittat små sockerfigurer som såg ut som Snövit och de 7 dvärgarna så vi bestämde oss för att göra dvärgarnas hus.
Kändes som ett lite för komplicerat projekt för vår 1½ åring så jag och storebror passade på att göra pepparkakshuset medan lillebror sov middag. Så jag och den "nakna kocken" drog igång baket....


 

Da-daam en mycket nöjd kille!!


Nu skall vi njuta av helgen och mysa framför brasan en stund och passar på att önska er alla en mysig 2:a advent i förskott!



Ovido - Quiz & Flashcards