Alla inlägg under december 2014

Av Ann-Sofie - 22 december 2014 07:00

Sådär ja nu närmar sig doppareda'n med stormsteg. Jobbar dock in i det sista men sedan skall det blir riktigt skönt med lite ledigt över julhelgen. Igår var det julstuga hemma och vi klädde granen. lekte med julkrubban, samlade mossa och kottar i skogen (och hittade även tre kantareller!) och kokade julgodis. Inte helt barnvänligt med varm kolasmet så detta fixade jag själv. Blev väldigt mumsigt och inga avancerade ingredienser krävdes. Använde dock en mycket bra pryl som jag köpte för ett tag sedan men inte hunnit testa förrän nu. En slev med inbyggd termometer. Perfekt att ha hemma när man gör julgodis. Googlade recept och fastande för detta recept från Monica Eisenmann. Älskar den salta kontrasten till söt kola eller choklad.


 


VANILJSMÖRKOLA MED HAVSSALT

ca 20 kolor
2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl strösocker
50 g smör
1 tsk vaniljsocker
ca 1 tsk havsalt (flingsalt)

Olja en liten form.

Blanda alla ingredienser förutom vaniljsocker och salt i en kastrull. Koka upp och låt sedan sjuda över medelstark värme till 125 grader för mjuka kolor och 132 grader för hårda kolor. (jag stannade någonstans i mitten och kolorna blev perfekta enligt mitt tycke, inte för mjuka och inte för hårda)  Rör om då och då. Ta av från värmen och tillsätt vaniljsocker (jag använde vaniljpulver). Smula saltet till lite mindre flagor och häll ner i kolan – utan att röra om.

Häll upp kolasmeten i formen (insmord med olja eller klädd med bakplåtspapper) och låt stelna. Klipp eller skär sedan kolan i små munsbitar. Vira in kolorna i utslätade muffinsformar med fint mönster. Smidigt och snyggt!!


 


Och med detta sista inlägget före jul så vill jag bara önska 

Er alla en riktigt God Jul från Oss alla till Er alla!!


 

Av Ann-Sofie - 7 december 2014 22:30

Idag är det den 2:a advent och det har varit riktigt skitväder så vi har bakat och pysslat. När makens taxi kom och hämtade honom i förmiddags för att ta honom till flygplatsen för att påbörja tjänsteresan satte jag och killarna igång med pepparkakshuset. Storebror var riktigt sugen och kom väl ihåg förra årets pepparkakshus där vi lät sockerfigurer som såg ut som Snövit och de sju dvärgarna bo. I år fick det bli tomteverkstad eftersom vi hittat små tomtegubbar av socker på den fantastiska butiken tårtdecor här i Kungälv (Tips! De har även webbshop.).

 

- Yummie! Ser det verkligen ut som den lilla godisgrisen tänker här medan storebror är mer intresserad av hur tomten skall

kunna komma ner i skorstenen.


 


På Ikea har de även lite roliga bakgrejer i sitt sortiment numera och sist vi var där hittade jag små formar att göra marsipanfigurer (snögubbe, gran, klocka) med. Jättefina ockverkligen lätta att jobba med! Så jag köpte även lite marsipan och vi testade även dessa och använde snögubbarna och granarna vi gjort att pynta tomteverksta'n med. Även pepparkakshusets delar är köpta på Ikea och igår kväll satte jag ihop det när barnen somnat. Vid montering brukar jag använda glasyr gjord på äggvita och florsocker samt citronsaft som vispats tjock med elvisp (inga särskilda mått dock utan använde en äggvita, några droppar citronsaft och florsocker på känn till detta hus). Funkar kanon och är såväl hållbart som lätt att jobba med och giftfritt när någon får för sig att smaka på huset...   


       

Storebror ägnade sig som sagt helhjärtat åt att pynta huset medan lillebror fokuserade mer på marsipanfigurerna. Det var faktiskt väldigt lätt och med lite hjälp så fixade han själv till stor del två granar och två snögubbar. Mycket nöjd kille som kunde ge sin storebror en av varje.


 

 

Tadaa, det färdiga resultatet!

Vid vänster gavel bakom granarna skymtar några gröna maskar som kryper ut och in i huset....

mycket underhållande och häftigt inslag om ni frågar killarna.


Lusseknutar

Japp som jag befarade tog lussebullarna, som jag skrev om i förra inlägget, slut ganska fort. En stor bidragande andel var att mitt P (mannen i huset) blev väldigt förtjust i dessa...


Så i morse satte jag och F en ny deg eftersom vi ju måste ha lussebullar hemma till Lucia. Eftersom knutarna me fyllning var extra populära här hemma så satsade vi enbart på att göra dessa.  Vi följde samma recept som sist men blandade i lite kardemumma i råsockret eftersom jag tycker det ger lite extra god smak. Jobbade även lite mer på knutarnas utseende då barnen just då var upptagna att se på filmen "De 101 dalmatinerna" som gick på Tv idag.

 


 

  Och ja de blev lika goda som sist!
Så du får väl hålla tummarna att det finns kvar några när du kommer hem på fredag älskling!


Mars-crispies

Medan jag skriver detta inlägg märker jag tyvärr att min karaktär inte är den allra bästa! Detta eftersom jag samtidigt mumsar på det enda julgodiset jag gjort i år. Hittade det på en blogg "Matplatsen" som jag nytt blivit tipsad om och som verkar bjuda på många goda recept. Dessa var riktigt goda och väldigt lätta att göra. Vet dock inte riktigt om det är någon skillnad på ingrediensen Rice crispies och Vårgårdaris. Dessa stod på samma hylla i mataffären och de verkade ganska lika. Hursomhelst valde jag Vårgårdaris och det blev väldigt gott godis! Köpte även några juliga minimuffins formar som jag skedade upp smeten i.


 


Mars Krispies

4 Mars bars
90 g smör
50 g rice krispies/ Vårgårdaris

Smält ihop smör och mars på svag värme till en jämn smet. Om det ser ut att skära sig vispa bara en stund till så går smeten ihop.  Tag av kastrullen ifrån plattan och rör ner rice krispies. Fördela smeten i ca 45 st minimuffinsformar alternativt i klickar direkt på bakplåtspappret och låt stelna.


 

Med dessa bak- och pysseltips hälsar jag er en fortsatt trevlig 2:a advent & en god natt! 

Ovido - Quiz & Flashcards