Alla inlägg under januari 2017

Av Ann-Sofie - 25 januari 2017 19:00

  

Efter en lång paus från bloggandet kommer här ett nytt inlägg! Det är ju inte så att jag inte alls bakat sedan sist dock har lusten att skriva om det saknats helt. Bakning och matlagning är en stor och viktig del av mitt liv och ett riktigt lyckat bakverk eller en smaskig middag sätter verkligen guldkant på vilken dag som helst! Jag har även kommit fram till att det skall få ta ännu större plats i mitt liv och har därför bestämt mig för att engagera mig i ett nytt projekt som jag kommer skriva mer om här i bloggen i ett senare inlägg. Bloggen har även fått ett nytt namn "a la lidsten" och det beror på bloggen först enbart var tänkt som en bakblogg men jag märkte efter hand att jag även hade många goda recept på olika maträtter som också gärna ville dela med mig av.


För att komma till dagens baktips så kan man väl säga att mitt bakintresse startade i mellanstadiet då jag allt som oftast bakade när jag kom från skolan. Eftersom jag inte själv fick använda ugnen ställde min snälla farfar upp och kom hem till mig och lade sig på kökssoffan och hjälpte mig ta in och ut plåtarna ur ugnen allt efter mina order. Som tack för hjälpen fick han sedan smaka!


Det var oftast samma reportoar som kördes varje gång; havreflarn och maränger. Blev lite nostalgisk i helgen och gjorde en sats av varje. Så gott! Använde mitt gamla välbeprövade recept på havreflarn ur boken "sju sorters kakor" fast där kallas de knäckflarn. Vilket recept jag brukade använda när jag gjorde maränger kommer jag faktiskt inte ihåg men hittade ett enkelt recet som faktiskt var riktigt bra på nätet.


Havreflarn/Knäckflarn

Ugnstemperatur: 200 grader, Varmluft: 175 grader


150 g smör

2 dl strösocker

½ dl ljus sirap

½ dl grädde

2 dl havregryn

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker


Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan resten av ingredienserna och blanda väl. Klicka ut på bakplåtspapper och grädda i ugnen ca 5 min.



Maränger

Ugnsvärme: 125 grader, Varmluft: 100 grader

 
3 st äggvitor
2 dl socker
1 krm ättika
 
Separera vitorna från gulorna i en ren torr bunke. OBS se till att ingen gula kommer med eller att det finns någon annan typ av fett i bunken, för då blir det ingen maräng. Vispa kraftigt med elvisp tills det blir ett fast skum uppstår, ca 2 min. Tillsätt ättikan och vispa ca 1 minut till. Tillsätt strösockret, lite i taget, under kraftigt vispande. Fortsätt vispa tills du har ett blankt fast skum och kan vända bunken upp-och-ned utan att marängsmeten rinner ut. Klicka ut med sked eller fyll en sprits med smeten och spritsa ut maränger i valfri storlek på pappersklädda plåtar (det går åt 2 plåtar). Grädda i ca 50 min-1 timme beroende på storlek. Plocka ut en maräng och smaka på innan du tar ut resten.


 
Dessa kakor är verkligen supergoda och lättbakade så testa gärna. Det är inte heller några konstiga ingredienser utan saker som man ofta har hemma. Både maränger och havreflarn kan man ju också med fördel använda i eller som tillbehör till desserten och inte bara som en kaka till fikat.
 



Skapa flashcards