Alla inlägg under juli 2013

Av Ann-Sofie - 23 juli 2013 19:46

Oj vilken underbar sommar vi har i år. Tycker faktiskt hela juli varit härlig och denna veckan är ju fantastisk! Ledighet och sommar medför konstigt nog att det är svårt att hinna med bloggandet men här kommer ett inlägg efter ett tags väntan. Vi har haft härliga grillkvällar och för ett par veckor sedan hade vi födeledagskalas här för mina små killar och mig själv då vi fyller år i samma vecka alla tre. Det blev en härlig och solig dag tillsammans med släkten. Eftersom vädrets makter var på vår sida så blev det mycket lek och bus i trädgården och de som föredrog det kund även sitta ute och äta.


På tal om mat så bjöd vi på vår nya favorit; långkokt "Pulled pork" med olika tillbehör. Denna gång bestod det av korvbröd, cole slaw, rostad majs, jalapeno, röd lök, riven ost och nacho chips. Mumsigt blev det och det är en rätt som är otroligt smidig att förbereda och passa att bjuda på om man har många gäster. Det är hursomhelst lätt att tillaga och trots att detta är en bakblogg så kommer jag att bjuda på detta recept. Väl värt att testa om ni tröttnar på grillen någon dag....


Pulled pork

värm ugnen till 100 grader


ca 1,3 kg fläskkarre

Krydda köttet riktligt runt om med salt, peppar, paprikapulver och rökt paprikapulver. Lägg den sedan i en ungsfast gryta med lock.

Häll sedan valfri BBQ sås över köttet och sätt på locket och skjuts in i ugnen. Lämna där ca 8-10 timmar. Testa sedan och ta ut formen och separera köttet mha av två gafflar. Ramlar det lätt isär och känns mört så är det klart.


Servera varmt eller kallt  tillsammans med valfria tillbehör. Gärna accompagnerat av en kall öl.


Tårtbuffen bestod sedan av tre tårtor. En jordgubbstårta till min 3-åring och en glömmingetårta fylld med vispad grädde blandad med rivet äpple till min lilla ett-åring. Och till mig själv bakade jag en chokladtårta toppad med hallon. 

                                                  

                                                


 Recepten på de båda sistnämnda har redan varit med i bloggen och jordgubbstårtan var en klassisk variant. Därför kommer inga recept på dessa dock tänkte jag att det kunde vara kul att bidra med några bilder som kan ge lite inspiration till tårtdekoration.


      
   Min lille F älskar när storebror sjunger och dansar Musse piggs tip top dans så därför fick det bli en enkel variant på detta tema. Vill även passa på att tack min mamma som gjorde själva tårtan då jag själv bara bidrog med dekoreringen. Till min stora kille blev det som ni ser en tårta med inspiration från djungeldjur då han älskar Madagaskar filmerna. Han är även väldigt förtjust i bokstäver och siffror så därför fick det bli en stor trea då han fyllde 3 år denna gång!

 


Även efter kalasveckan har vi fortsatt kalasandet med mysiga kvällar på altanen tillsammans med släkt och vänner. En favoritkaka/tårta hemma hos oss som passar bra som efterrätt är Key lime pie och den har vi bjudit på ett flertal tillfällen denna sommar. Lime och färska jordgubbar är ju så otroligt gott ihop så det gäller att passa på under sommaren. Därför kommer jag dena med mig av ett recept på denna läckerhet. Ett hett efterrättstips inför alla kräftskivor som stundar.


Key lime pie

175 grader varm ugn


Botten:

200g digistivekex

100g smält smör


Fyllning:

1 burk sötad kondenserad mjölk

5 äggulor

5 lime (rivet skal och saft)


Krossa kexen (enklast i en matberedare) blanda med smält smör till en smulig deg och tryck ut i en pajform (ev.med löstagbar botten annars funkar det lika bra med en vanlig). Grädda i 10 minuter.


Blanda ingredienserna till fyllningen och låt stå i ca 30 min. Sila sedan blandningen så limeskalet kan avlägsnas och häll sedan upp fyllningen i den förgräddade pajbottnen. Grädda i ca 15 minuter. Låt svalna och dekorera sedan med vispad grädde, lime och jordgubbar.


 


Ha en fortsatt härlig sommar!!











Av Ann-Sofie - 10 juli 2013 13:58

Så har min lilla prins fyllt tre år! Då är man stor enligt honom så han har slutat med napp och haft sitt första barnkalas. Två nätter har han sovit utan napp sedan han fick sitt efterlängtade piratskepp och tomtens små nissar fick hans nappar.


I går hade han födelsedagskalas och fyra treåringar var inbjudna till sammans med sina föräldrar och småsyskon. Det var två små flickor och två små pojkar, tyvärr var den ena killen sjuk så det blev fyra barn istället för fem men det var full fart ändå såklart! De lekte i lekrummet, ute i trädgården och med en glasskiosk i papp från Ikea som B fått i present.


Vi bjöd på olika sorters grillade korvar med bröd och sallad på rostade grönsaker och bulgur toppad med getost. Mums med grillat på altanen i trevligt sällskap! Sedan var det dax för födelsedagstårta och eftersom lillebror fyller på lördag så fick även han vara med på ett hörn och bli lite firad av sina små kompisar som var 2½ månad samt snart fyra månader. Jordgubbar hör ju sommarens födeledagar till så jag gjprde en rulltårta till dem var fyllda med färska jordgubbar och cream cheesefrosting. B dekorerade dem sedan med jordgubbar och var sitt tuff tuff-tågs födelsedagsljus. Den ena med en etta och den andra med en trea! Storebror fixade sedan till det och blåset ut ljusen för både honom och lillebror.


 


Jag frågade B om han tyckte det varit en rolig dag igår? - Ja, jättekul med alla barnen och tuff tuff tågstårtan men konstigt när alla sjöng för mig. Det var så högt ljud!


Det var iaf en mycket intensiv dag för oss alla och båda killarna somnade som stockar igår kväll så idag försöker vi ta det lite lugnt och nu vilar vi oss lite i soffan framför den roliga Madagaskarfilmen med alla tokiga djungeldjuren!


Här kommer mitt favoritrecept på en klassisk rulltårtsbotten.


Rulltårta

275 grader varm ugn


3 ägg

2 dl strösocker

2 dl mjöl

½ dl grädde

1 tsk bakpulver

(+ 2 msk kakao om man önskar göra en chokladbotten)


Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i övriga ingredienser. Grädda på bakplåtspapper i en långpanna ca 5 min.


Vänta tills botten svalnat och pudra sedan över florsocker och stjälp upp på ett nytt bakplåtspapper men den pudrade sidan neråt. Lägg sedan på önskad fyllning (här skivade jordgubbar och cream cheese frosting, recept finns i tidigare inlägg på bloggen) och rulla ihop. Lägg in i kylskåp en stund och dekorera sedan efter smak.


Hipp hipp Hurra!!!



 





Ovido - Quiz & Flashcards