Alla inlägg under mars 2014

Av Ann-Sofie - 28 mars 2014 22:32

....dessa 3 är bestående. Men störst av allt är kärleken! Så står det i bibeln och utan att lägga någon större vikt just vid någon särskild religion så tycker jag det ligger mycket i det. Om man inte har kärlek runt sig vad är då viktigt här i livet?


Vänner, familj, vänner, kollegor, släkt och till och med människor som möter en på gatan med ett leedende kan ge så mycket om bara för det ögonblicket, just den dagen. Jag känner en liten pojke som, av någon anledning, sedan dagen han sa sitt första ord har sagt hej när han möter någon på gatan. Detta betyder mycket för mig då jag ser hur folk ofta skiner upp när detta händer. Jag tror man mår bra av att den något kanske naiva grundsynen att man utgår från och tror på att andra människor tycker om en och vill en väl. Om inte annat får man väl hoppas på det iaf! Och det hjälper nog när man står där i vissa situationer och undrar klara jag verkligen detta? Ja! Tro.. nej se, inse, det finns ingenting du inte kan göra och allt är möjligt! Detta är viktigt för mig och något jag vill förmedla till mina små pojkar. Låt ingen få dig att tro att du inte kan eller inte kan lära dig...


Ja och vilken tårta, vilket bakverk kan man koppla ihop med detta? Många bakar och lagar mat åt någon speciell i sin närhet och för att visa att man bryr sig om personen. Tex kan man laga någons älsklingsrätt och man får många härliga känslor när man äter något som förknippas med någon man älskar, som kanske inte ens längre finns med oss här på jorden. Hur många recept har inte gått i arv i generationer och man säger ändå att det blir aldrig lika gott som mammas eller mormors. Något som jag förknippar med både mamma, mormor och farmor med är brödkakor dvs hembakta "hönökakor". Åh, vad de är goda nybakade med bara lite smör på. Tyvärr har jag nog inte bakat några sådana sedan jag flyttade hemifrån för ca 17 år sedan. Men bröd känns ju alltid hemtrevligt och jag såg nyligen ett recept i tidningen "Elle mat och vin" på rödbetsbröd med chèvresmör som jag bakat i dag och tänkte ta med som inflyttningspresent imorgon när vi skall hälsa på min kusin i hans och hans familjs nya hus. Getost och rödbetor tillsammans är ju bara en så bra kombo så det måste bli gott! Jag bakade två bröd, ett som fick jäsa i en brödkorg och ett annat som fick jäsa direkt på plåten. Detta innebar ju att vi kunde äta det ena ikväll så jag, mannen, småkillarna och barnens faster T mumsade i oss det ena till kvällsfikat för en stund sedan. Mmmm...riktigt gott med nybakt bröd tillsammans med det pimpade smöret smaksatt med getost.


Som jag nämnde ovan så jäste jag det ena brödet i en brödkorg vilket ger en fint bröd som ser lite mer avancerat ut men egentligen är lika lätt att göra som en "vanlig" limpa. Till detta recept använde jag, istället för vanligt mjöl, vetemjöl special, vilket hjälper till att ge matbröd extra volym. Getost var ytterligare en ingrediens som blandades i smöret som gott och lite annorlunda pålägg.


 

Saftigt Rödbetsbröd

2 bröd
Tillagningstid: 1,5h


6 dl vatten

25g jäst

½ dl olivolja

ca 1,6 liter vetemjöl special

3 msk salt

1 riven rödbeta

1 dl pumpakärnor

2 krm torkad timjan


Blanda vatten, smulad jäst och olivolja i en hushållsassisten (eller för hand!). Tillsätt 1,4 l mjöl samt salt och knåda till en smidig deg. Vänd ner rödbetor. pumpakärnor och timjan och låt jäsa under duk i 30 min.


Knåda degen och dela den i två delar och forma till 2 bröd. Låt jäsa på plåt täckt med bakplåtspapper eller i en mjölad jäskorg i ytterligare 30 minuter.


Vänd upp brödet, om det jäst i brödkorg, på en plåten och grädda i 200 grader varm ugn i ca 30 minuter. OBS! Jag gräddade ca 45 minuter men det beror ju på just din ugns värme. Spraya med vatten några gånger under gräddningen för en knaprig skorpa.


Låt svalna och servera gärna med Chèvresmör.


Chèvresmör

Mixa 75 g smör med 75 g chévreost utan kant samt 2 msk slätbladig persilja.


 

Sov så gott och trevlig fortsatt helg!!








Av Ann-Sofie - 24 mars 2014 14:15

En händelserik och rolig helg leder mot sitt slut men jag och småkillarna avslutar den med en ledig måndag på Orust. Helgen inleddes med familjesimskola i fredags. Sedan hade vi en lugn lördag hemmalördag med besök av barnens farmor och farfar. Gårdagen var istället en riktig kalasdag då vi först var på en 40-årsbjudning med god lunch och tårta sedan bar det av till sysslingar som firade 5 och 7 år. Båda kalasen innebar mycket skoj och bus med andra barn och smaskiga tårtor! 


Efter en spännande och rolig dag somnade killarna i bilen som små stockar och efter en skön natts sömn med orustluft var vi i morse redo för ett besök hos frisören för både store- och lillebror. Premiärbesöket där för lillebror avlöpte helt ok men lilla F är just nu allra gladast om han får sitta i en traktor! 


Detta traktorintresse medförde att vi efter inspiration i en baktidning bakade kladdkakedäck som vi tog med till mormor och morfar. Även frissan Jessika fick ett däck.....!

Och här kommer receptet ifall det finns fler som är sugna på däck!


Kladdkaksdäck

Från tidningen hembakat

Ca 20st


150 g smör

3 dl strösocker

3 ägg

4 msk kakao

1,5 dl vetemjöl

1 nypa salt

2 tsk vaniljsocker


Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda snabbt ihop allt till en slät smet. Fördela smeten i en smord och bröad (med kakao) minisockerkaksform. Grädda kakorna mitt i ugnen i 12-15 min. Obs! De får inte vara för kladdiga, då är det svårt att få ut dem ur formarna. Låt kakorna svalna i formen. 

 




 

Appen "Traktor memo" från LRF är populär hemma hos oss! Brrrum...tut tut!


Skapa flashcards