Alla inlägg under januari 2015

Av Ann-Sofie - 30 januari 2015 07:00

Jaja det är bara en vanlig fredag och inte Fettisdag men man får äta semlor ändå tycker jag! Fettisdagen är i kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars. I år infaller den den 17 februari. Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen. Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen.


Semlor är inte min favorit bland bakverk men det hör ju ändå till under den här tiden på året och det finns ju andra i familjen samt kollegor som tycker semlor är väldans gott. Eftersom jag är måttligt förtjust i såväl storleken som mandelmassegojset så gör jag helst mina egna och då i lite mindre format. I år har jag valt att fyllt några med Nutella istället för mandelmassa. En sådan kommer iaf jag att välja att äta då det blev riktigt smaskigt med en klick vispad grädde ovanpå och lite siktad florsocker. För de som hellre vill ha den traditionella mandelmassefyllningen får självklart detta i sina...och om man tycker de är för pyttiga kan man ju alltid  ta fler!


Här kommer ett recept på semlebullar som passar bra när man vill göra semlor av modell mini.


Minisemlor

ca 30 st
Recept från Tareq Taylor


50g smör

2dl mjölk

½ dl filmjölk

25g jäst

½ dl strösocker

½ tsk salt

½ tsk malen kardemumma

ca 6 dl vetemjöl


1 ägg


Vispgrädde

Nutella alt mandelmassa


Smula ner jästen i degbunken.  Smölt smöret i en kastrull. Tillsätt mölk och filmjölk och värm tll 37 grader.  Häll över jästen och blanda i salt och socker och rör tills jästen lösts sig. Tillsätt kardemumma. Arbeta ner mjölet och låt degen jäsa till dubbel storlek i ca 1 timma.


Forma sedan degen till bollar, stora som en halv golfboll. Låt sedan jäsa under handduk i ca 20 min. Pensla bullarna med ägg och grädda i 200 grader i ca8 min. Låt svalna.


Vispa grädde. Skär av locket på bullarna och smeta på nutella och spritsa sesan på grädden. Om man hellre vill ha mandelmassefyllning så gröp ur lite ur bottendelen på bullen och blanda detta med mandelmassa som är riven. Om det blir torrt tillsätt lite ovispad grädde. Fyll sedan urgrpningen med mandelmasseblandningen och toppa med vispad grädde.


Avsluta sedan med att lägga på locket oavsett fyllning och pudra över rikligt med florsocker.


 

Idag blir det lite fredagsfika på jobbet och då kommer jag bjuda på dessa! Två  med Nutellafyllning och övriga med

traditionell fyllning. Skall bli spännande att se om någon mer än jag väljer Nutellavarianten....Trevlig helg!!

Av Ann-Sofie - 8 januari 2015 20:15

Hoppas det nya året startat bra och att ni njutit av ledighet och haft det mysigt med familj och vänner. Det nya året började som vanligt med kalas eftersom min mamma fyller år den 3 januari. Det var väldigt trevligt och många kom och uppvaktade henne. Jag och restan av familjen sov över hemma hos dem på Orust och eftersom vi sov i gillestugan under vardagsrummet hörde därmed surret från festen (som pågick oväntat länge) i vardagsrummet. Fick då lite flashback från när man var barn och föräldrarna hade gäster och när man lade sig innan de gick så somnade jag faktiskt ganska gott till detta trevliga ljudet från prat och skratt.

 

Stort grattis till världens bästa mamma!  Omtänksam, uppmuntrade, smart, rolig & min stora förebild i livet.      


Mamma hade beställt planka med godsaker såsom rostbiff, skinka, grillad fläskfile och en himla massa frukter från den lokala mataffären som vi bjöd gästerna på. Sedan gjorde vi en liten tårtbuffe med köpt prinsesstårta, marängtårta med bär och flaggdekoration samt en tårta med vanlig tårtbotten fylld med marscarponekräm och rikligt med bär och lite sylt. Denna dekorerades som en s.k "naked cake" dvs utan täckta kanter utan man kunde se bären som tårtan var fylld med.  Den dekorerades ytterligare med bär och ett litet marsipanlock och en blomsterdekoration sattes på toppen! Riktigt tjusigt och som mamma sa inte helt olikt en bröllopstårta! ;)


 


Här kommer receptet på en supergod Mascarpone kräm som passar likabra som tillbehör till en fruktsallad som till fyllning i en tårta. Receptet kommer från tv programmet  Go'kväll.


Mascarponekräm

  • 250 g mascarponeost
  • 4 msk florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker eller 1/3 tsk äkta vaniljpulver
  • 3 dl vispgrädde

Blanda mascarponeost, florsocker och vanilj. Vispa grädden och vänd ner den i ostsmeten. Voilà så är den färdig att använda, tex som fyllning i en tårta!

  

Såklart skall man fira sin födelsedag med en tjusig och smaskig våningstårta!!


När tårtfaten var länsade dukade jag även upp en liten ostbricka som gästern kunde mumsa på under resten av kvällen så jag tror ingen gick hem hungrig iaf.


På trettondagen blev jag sedan väldigt sugen på att fylla på vårt bullförråd så vi bakade en sats bullar efter receptet på saffransbullar som vi använt ett par gånger i december. Dock uppdaterades dessa lite och jag smaksatte med kardemumma istället för saffran. Blandade lite malen kardemumma i bullsmeten, stötte lite hel kardemumma och blandade i smörfyllningen samt blandade lite av den stötta kardemumman med råsocker och strösslade över bullarna som topping efter att de penslats med ägg.

Åh, de blev precis i min smak!  Fantastiskt gott med kardemummasmaken till en kopp kaffe så de passar perfekt till fikat.   


 

Sist men inte minst vill jag önska er en god fortsättning och en härlig start på det nya året!   


Ovido - Quiz & Flashcards