Alla inlägg under april 2013

Av Ann-Sofie - 29 april 2013 11:14

I dag är jag hemma och myser och bakar med killarna, nästa måndag stämplar jag in på Volvo i Arendal igen.....oj vad tiden hemma med killarna har gått fort! Snart är det tio månader sedan vår F föddes och B blev en stolt storebror och mitt och min mans liv förändrades ytterligare en gång i och med att vi blev tvåbarnföräldrar. Storebror har alltid gillat att prata och när han fick se lillebror för första gången kom dessa fina ord ur hans mun medan han klappade honom på huvudet; "Jättesöt, jättemjuk och jättefin!"

Oh, vad vilka underbara ord i en mammas öron....     


Storebror och lillebror, augusti 2012


När jag frågade B vad han ville göra idag var det givna svaret att leka med "cars"-bilarna men han sa även att han ville baka lite så jag bestämde att vi kunde testa att göra en av mina favritkakor när jag var liten; Havereflarn! Så när lillebror somnat i vagnen i källaren så satte vi igång men storebror var inte så motiverad idag utan bestämde sig för att jobba lite och tvätta mammas köksluckor istället. Oh, vad blött och fint det blev! Så det slutade med att jag bakade ensam men efter lunch så smakade vi på en kaka var och den fick godkänt. Fast de skulle vara runda och fina annars ville han inte ha någon så några blev dock underkända men det gör inget för de äter jag så gärna upp istället!



Här kommer receptet på dessa mumsiga och lättgjorda småkakor:

 


Havreflarn/Knäckflarn

ca 40-50 st


150 g margarin
2 dl socker
1/2 dl sirap
1/2 dl grädde
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker


Smält margarinet i en gryta. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop. Klicka ut smeten (stora som 5-kronor ungefär) på bakpappersklädda plåtar. Jag brukar lägga 13 på varje plåt, (3-2-3-2-3) då de breder ut sig en del. Grädda ca 5 min i 200 grader. Låt flarnen kallna på plåten. Om man vill kan man lägga ihop dom två och två med chokladkräm mellan.


Chokladkräm:
50 g smör
1 msk kakao
1 msk florsocker


Rör till en smidig kräm och lägg mellan flarnen.


Jag har även tänkt testa att smälta mörk lindtchoklad med havssalt och doppa halva kakan i, återkommer med rapport om detta i ett senare inlägg!


Nu skall jag fortsätta att  njuta av dagen tillsammans med mina killar.....och såklart köra runt med Blixten, Bärgaren och de andra bilarna i garaget!


Myser med min älskade lilla bebis som nu bara har ett par månader kvar till ettårsdagen!


 



Av Ann-Sofie - 28 april 2013 08:34

Idag är ingen vanlig dag för det är mitt älskade Ps födelsedag.....och avslutningen på magsjukeveckan (hoppas jag!). Alla verkade iaf må bra när vi vaknade idag vilket känns väldigt skönt då lillebror startade veckan med att blir dålig natten mellan söndag och måndag och storebror avslutat den med det då han blev dålig i fredags kväll. I och med detta har vi ställt in dagens födeledagsfirande. Till kalaset hade jag i hemlighet hade bjudit in närmsta familjen på fika i eftermiddag och så hade jag ordnat barnvakt till killarna, i form av världens bästa mormor och morfar, så jag kunde ta med P på lyxig brunch i lugn och ro på posthotellet i Gbg. Nu blir det andra planer men födelsedagsfikan kommer bli av ändå eftersom jag redan hade förberett lite godsaker och idag verkar alla må bra så vi är nog lite extra sugna på något gott efter denna skitvecka. Har även lovat P att försöka ordna en mysig filmstund tillsammans medan killarna sover sin eftermiddagslur och se den sensaste bondfilmen Skyfall som vi velat se men varken haft tid eller möjlighet att se under det gångna året. Och till det får det såklart bli en skål popcorn...toppat med smält smör om födeledagsbarnet får bestämma! ...och det får han såklart idag!!!


Födelsedagsbarnets favoritkaka; banankaka som bakas i långpanna finns i frysen och en härlig "glömd" marängtårtsbotten finns också redo för dekoration. Måste bara fixa lite goda färska bär så blir det toppen till eftermiddagsfikat...


 

Jag och killarna har firat vårat P med Marängtårta, banankakor, lite köpekakor och bokstavskex samt ett paket som innehöll "korvgrejer". Alltså vår egen version av "gör din egen korv"; ett korvhorn att montera på kitchen aiden, korvskinn, 2,5 kg lammkött, timjan, rosmarin, vitlök och persilja (recept från senaste Buffé tidningen) samt en påse Honey BBQ chips att mumsa på under tillagning. Han har även hunnit bli presentad med en bukett tulpaner från hans gamla kompis J och  flickvännen  F som tittade förbi och sa "hej och grattis!".


Här kommer recepten på godsakerna:


 


Banankaka med glasyr i långpanna

2 ägg

4½ dl socker

4 bananer

200 gram smält smör

2 msk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

6 dl vetemjöl

Smält smöret och mosa bananerna. Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt de torra ingredienserna och tillsist även de mosade bananerna och det smälta smöret. Häll över smeten i en smord långpanna, grädda i 175 grader ca 25-30 min. Låt kallna.

150 gram smör

2 tsk vaniljsocker

5-6 dl florsocker

2 äggulor

Smält smöret och blanda med florsockret och vaniljsockret, tillsätt tillsist äggulorna. Vispa så den blir slät. Bred glasyren över den kalla kakan. Låt glasyren stelna något innan kakan skärs upp.



 


Glömd marängtårta
5 äggvitor

3 dl socker

1 tsk bakpulver

1 tsk potatismjöl

1 tsk vaniljsocker alt ½ tsk vaniljpulver


Sätt ugnen på 275 grader. Smörj en form med löstagbar botten och mjöla (med vetemjöl, kokosflingor, ströbröd eller liknande) Vispa äggvitorna skummig och blanda sedan i sockret lite eftersom tills det blir en fast marängsmet. Blanda ner övriga ingredienser i smeten och häll sedan smeten i formen. Stäng av ugnen (som uppnått 275 grader) och sätt in formen i ugnen och låt stå minst 6 timmar eller tills ugnen har blivit kall. Ett tips är att göra smeten och baka kakan under natten!


Dekoration och garnering
Vispa ca 3 dl grädde och klicka på kakan. Toppa med färska bär. Extra gott blir det med syrliga bär såsom vinbär alternativt hallon. Man kan även blanda i lite lemoncurd eller någon annan citronkräm i grädden eller breda på ett lager på marängtoppen innan man lägger på grädden för att få en god kontrast mellan sött och surt.


Fortsatt trevlig söndag och lycka till med godsakerna!






Av Ann-Sofie - 18 april 2013 22:04

Ikväll har jag mest supporterat i köket då P stod för hushållets kvällsbak eftersom det imorgon vankas fredagsfika på hans jobb. Han kan bara han vill och nu ligger det alltså två mumsiga rulltårtor i kylen i väntan på att åka med till Volvo imorgon. Skulle gärna vara med på deras fika eftersom fyllningen i rulltårtan är helt underbar! En blandning av socker och kanelstekta äppletärningar samt whipped cream cheese frosting vilket är en god kombination som vi haft i både tårtor och i cupcakes.


Nedan följer såväl recept som en bilddemonstration av kvällens bagare över hur det skall se ut när man lägger på fyllningen.


 


Annettes rulltårta

3 ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

½ dl vispgrädde

1 tsk bakpulver

(2 msk kakao om man önskar göra chokladrulltårta)

 

Vispa ägg och socker pösigt och rör sedan ner övriga ingredienser i smeten. Bred ut på bakplåtspappaer i långpannan och grädda i 275 grader i ca 5 minuter. Strössla över strösocker och vänd sedan kakan mot ett nytt bakplåtspapper så undersidan kommer upp och dra av det gamla pappret. Låt svalna och lägg på fyllning och rulla ihop och lägg in i kylskåpet.

 

Fyllning

För en rulltårta tärna 2-3 äpplen smått och stek mjuka i en rejäl klick smör tillsammans med några matskedar socker och en tesked kanel. Låt svalna.  Gör en Whipped cream cheese frosting (för recept se under kategorin dopkalas). Gör hela receptet för två rulltårtor men om man enbart vill ha fyllning till en så går det bra att halvera receptet.

 

Montering
Lägg den avsvalnade rulltårtsbotten på ett bakplåtspapper på ett plant underlag och bred på frostingen och strössla sedan över de nu kalla stekta äppletärningarna. Rulla ihop och njut sedan av en bit till fredagsfikat eller någon annan dag ni råkar vara sugna på något gott till kaffet!

 



Av Ann-Sofie - 18 april 2013 11:58

  ...och tänker att idag måste jag väl ändå få smaka! 

B är på förskolan idag och imorse kände jag att lillebror fått sin första tand, vänstra framtanden i nederkäken. Toppen sa storebror för nu kan ju F få smaka på chips. Hmmm....ja den dagen kommer nog snart!


Hursomhelst skulle vi haft besök av elektrikern idag men det blev inställt så helt plötsligt fick vi en lugn dag i en väldigt hektisk och inbokad vecka. Detta har vi utnyttjat genom att äntligen få tummen ur och skicka in deklarationen och baka franska madeleinkakor. De är väldigt goda och är egentligen små sockerkakor som ju kan smaksättas efter smak och tycke. Normalt brukar jag nöja mig med vaniljpulver och rivet citronskal men idag blev det en ny smaksättning med rivet limeskal och rosenvatten!

Filip verkade tycka detta var mums men hans referensramar är ju inte så stora! Jag förderar nog den gamla vanliga varianten men det är alltid kul att testa något nytt.



Hursomhelst här kommer i alla fall receptet;


Franska madeleinkakor
ca 12 kakor och urprungsreceptet kommer från Leila Lindholms "A piece of cake".


75g rumsvarmt smör

3/4 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker alt ½ tsk vaniljpulver

skal av 1 lime (alt. 1 citron)

1½ tsk rosenvatten

2 ägg

1½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

 

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Vispa smör, socker, vaniljpulver, rivet limeskal och rosenvatten ljust och krämigt.

3. Rör ner äggen.

4. Blanda ner vetemjöl och bakpulver.

5. Smöra madeleineformarna

6. Fördela smeten i formarna och grädda gyllene i mitten av ugnen ca 10 min.

 

 

Min lilla niomånaders gamla goding hjälper till med baket på sitt sätt!






Av Ann-Sofie - 16 april 2013 07:20

Här kommer mina recept från vårt dopkalas vi hade för F i höstas med Thanksgiving tema. Såväl sötpotatispajerna som Chai äppletårtan har jag inte följt receptet exakt utan improviserat lite under bakandet men har försökt att återge recepten så exakt som jag kan nu i efterhand. 

 

Först kommer ett recept på de matiga smulpajerna med fetaostsåsen som bjöds på det matigare buffebordet. Dessa passade bra som ett komplement till kycklingklubborna. De stod även framdukat en sallad med torkade tranbär samt pumpasoppa samt bröd och olika ostar.

 

Matig smulpaj med sötpotatis och spenat
Antal portioner: 6-8  och recpetet är från tv programmet Go'kväll

Smuldeg:

50 g smör
1 dl vetemjöl
1 dl lagrad hårdost, riven
1 dl saltade cashewnötter, hackade

Fyllning:

1 st gul lök, hackad
2 st vitlöksklyftor, hackade
1/2 st röd chili, urkärnad och hackad
ca 3-4 sötpotatisar (skalade och skurna i små tärningar och kokta mjuka)
Bladspenat efter smak (Funkar såväl med fryst som färsk)
1-2 tsk timjan, hackad
1 tsk rosmarin, hackad
salt, en nypa socker, svartpeppar, olivolja till stekning
100 g mozarella i bitar

 

Smuldeg: Gör fyllningen nedan, ställ åt sidan. Sätt ugnen på 200°. Blanda ihop samtliga ingredienser till smuldegen, ställ åt sidan. Fördela fyllningen i 6 portionsformar, lägg i mozarella om du önskar och strö degen ovanpå. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter tills de är gyllene. Gör fetaostkräm (nedan) under tiden.

Fyllning: Fräs lök, vitlök och chili i olja, tillsätt kokta sötpotatiskuber och spenat, stek ett par minuter. Lägg i örtkryddor. Koka ihop ca 10 minuter.  Smaka av med salt, peppar och socker.


Fetaostkräm med citron och blå vallmofrön

4-6 portioner


1-2 msk blå vallmofrön (valfritt)
100 g fetaost, smulad
2 dl turkisk yoghurt
1 ekologisk citron, det gula av skalet rivet
1 msk olivolja

Rosta vallmofrön i torr, varm stekpanna någon minut, låt svalna. Rör ihop dem med ost, yoghurt och citron. Lägg i en skål, ringla över olja.


  Här kommer recepten på vad som bjöds på tårtbuffen efteråt!


Chai äppletårta

Ursprungsrecept från Allt om mat, dock modifierat


Baka en tårtbotten av ditt favoritrecept på detta smaksätt dock med följande kryddor: 

  • Mald kardemumma (1 tsk)
  • Mald ingefära (½ tsk)
  • Mald kanel (½ tsk)
  • Kryddnejlika (½ tsk)
  • Mald fänkål (½ tsk)

Måtten gäller för att göra en dubbel sats sockerkakssmet eftersom jag gjorde en lite större och en lite mindre då jag ville göra en våningstårta.

 

 

Äpplekompott

6 syrliga äpplen
2 msk socker
1 tsk kanel

Skala, kärna ur och skär äpplena i kuber. Blanda äpplen, socker och kanel i en kastrull. Låt koka tills äpplena är mjuka, ca 10 min. Låt kallna.

 


Whipped cream cheese frosting och fyllning

(jag gjorde dubbel sats)

 


300 gr cream cheese
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
0,5 – 1 tsk äkta vaniljpulver
2 dl florsocker


Gör så här:


Börja med att vispa grädden och bakpulvret* hårt i en skål. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en slev. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskålet en stund så att den kyls ner.


Montera sedan tårtan med äpplkompott och frosting emellan och bred sedan frostingen runt hela tårtan och avsluta med önskad dekortation.

Fs doptårta dekorerades med ett ätbart foto av honom som jag beställt från www.tartdekoration.com och dekorationer i form av hjärtan och hans amn skapat i sugarpaste.

 


 

Brownierutor

Ger ca 24 stora brownies, jag gjorde dock mindre och fick ut ca 40st. Receptet kommer från Ebba von Sydow och hennes syster Amys fina kokbok; "Sommar med systrarna von Sydow".

 

250 g smör

6 dl strösocker

1½ dl kakao
4 ägg
3 dl mjöl
3 tsk vaniljsocker alt 1,5 tsk vaniljpulver
½-1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1-2 dl hackad valfri choklad

Smält smöret i en kastrull och blanda i socker och kakao. Därefter i med äggen. Blanda sedan i mjöl, vaniljsocker, salt och bakpulver.

Häll i fyrkantig form, ca 22 cm i diametern, klädd med bakplåtspapper (gärna smort). Strö till sist över önskad choklad.

Grädda i cirka 40 min i 175 grader varm ugn. Låt den inte vara för länge i ugnen utan testa emellanåt med en provsticka. Hellre för lite

gräddad (då den kan stelna i kylskåp) än för mycket. Skär upp i bitar när kakan svalnat.

 

Till mina dopbrownies använde jag vanlig mjölkchoklad att strö över och toppade med nuttela frosting (se recept nedan) och dekorerade med gröna små minifötter i sugarpaste som jag stuckit ut själv med en utsickare (finns många roliga former man kan använda till detta).

 

Nutella frosting
Receptet kommer från Bloggen "Sockerrus".

 

25g smör

50 g cream cheese (kan uteslutas)

1 msk kakao ( kan uteslutas)

6 dl florsocker

3 tsk hett vatten

4 rågade matskedar nutella


Gör så här:

Vispa det rumsvarma smöret fluffigt tillsammans med cream cheese. Häll i kakao och rör om. Blanda i hälften av florsockret och vattnet. Rör om och häll i resten av florsockret och vattnet. Vispa tills allt är blandat och häll sedan ner nutellan.




 
 
 
 Minicupcakes med limecurd och marängfrosting

Ursprungsreceptet kommer från bloggen "sockerrus" och ger cirka 35-40 mini cupcakes.


4 dl vetemjöl

3 dl socker

2 1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

100 g smör (rumstempererat)

2 dl mjölk

2 ägg

1 tsk vaniljpulver


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat. Fyll muffinsformar till max 2/3 och lägg på önskad mängd bär. Grädda i ugnen i cirka 20-25min. Spritsa på frostingen när cupcakesen svalnat och garnera med strössel, färska blåbär eller något annat.


Marshmallowfrosting (maräng)

150-175 g smör
4 dl florsocker
1 burk marshmallowfluff
3 msk marsanpulver
1/4 tsk vaniljpulver
  1. Låt smöret bli rumsvarmt.
  2. Vispa ihop allt i en skål. Börja med att ta det mindre måttet smör o florsocker, och ta i mer ifall du tycker att det behövs.
  3. Vispa tills den är fluffig och spritsbar.
  4. Spritsa dina cupcakes.

Får du frosting över så kan den förvaras i kylen.

 

Limecurd (lemoncurd)
Det finns limecurd såväl som lemoncurd att köpa färdig men jag föredrar den hemgjord. Jag använder ett recept på lemoncurd men byter ut citronen mot limen. Om man blandar i lite färska myntablad får man en god mojitofrosting istället.


3 citroner/6 st limefrukter
1,5 dl socker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2 ägg
2 äggulor

Blanda rivet skal från tre citroner med saft från två/rivet skal och saft från fyra limefrukter och koka upp med strösocker och smör. Sila vätskan. Blanda ut majsstärkelse med saften från den tredje citronen/de två resterande limefrukterna och rör ner i den varma vätskan. Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar. Häll över krämen i en ren skål eller burk och låt svalna.

 
Montering
 
Låt Cupcakesen svalna skär sedan av en liten topp och fyll med limecurd och lägg sedan på toppen igen. Häll upp frostingen i spritspåse och spritsa snyggt och strö övervalfritt strössel, rivet limeskal eller liknande dekoration.
 
 
 
 
Hello Kitty macaroner med grönt te fyllning
 
  Dessa små godingar gjordes genom att jag först sprisade ut små macaronrundlar och tog
tog sedan en tandpetar och drog upp smeten som två små öron på hälften av macaronerna innan dessa gräddades.
Sedan parades en öronrundel ihop med en vanlig rund och öronrundeln dekorerades med sugarpaste rosetter (gjordes av
grön sugarpaste som kavlades ut och sedan använde jag en rosett-utstickare och lät sedan dessa torka). Jag gjorde även 
en gul florsocker glasyr som jag spritsade små näsor med och även använde som klister när rosetten sattes fast.
Ögon och morrhår målades på med en penna med svart livsmedelsfärg.
 
Fyllningen är en vanlig smörkräm smaksatt med Matcha pulver (grönt japanskt te) som jag just då fått dille på och använde till
allt möjligt bakning, smooties och varm matchalatte. Jag köpte mitt på tehuset Java som även har en webshop. 
(http://www.tehusetjava.se) Testa gärna!
       
 
Mosters frökex
Dessa är verkligen supergoda och passar utmärkt att bjuda på till dessertostar. Dock har jag aldrig gjort dem själv men det skall testas snarast måste dock
få receptet av min kära syster först men sedan kommer jag även lägga ut detta på bloggen! Äh..fick receptet nu men lägger ut den direkt
 eftersom jag ju redan smakat dem flera gånger och de ÄR jättegoda!
 
2 dl dinkelmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
½ dl linfrö
lite salt
 
Samtliga ingredienser ovan blandas samman i en bunke. Koka upp 2 dl vatten och häll det tillsammans med ½ dl rapsolja över mjölblandningen.
Efter att degen blandats samman plattas det ut tunt på en plåt täckt med bakplåtspapper. Nagga sedan och strössla över några nypor flingsalt. 
Grädda i ca en timma på 150 grader. Stäng sedan av ugnen och låt plåten stå kvar i eftervärmen tills ugnen kallnat. Klart!
 
Jag hoppas jag med dessa inlägg kring dopkalas bidragit med lite inspiration och idéer. Mitt tips inför alla typer av fester och kalas är dock att
välja ett tema och sedan framför allt bjuda på sånt som går att förbereda så mycket som möjligt men tveka inte heller att be någon nära, som gillar att baka, om lite hjälp!
 
 
 
 


 


 

 

Av Ann-Sofie - 10 april 2013 11:45

Här kommer recepten på godsakerna som jag själv bakade till Bs dop.


Drömmar:

ca 50st från sju sorters kakor.

Ugnstemperatur 150grader


100g smör

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 dl olja

1 tsk hjorthornssalt

ca 4 dl vetemjöl


Rör matfett, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt oljan lite i sänder. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och blanda ner i degen. Arbeta in resten av mjölet. Rulla ut degen i 2 längder och skär i bitar och forma till bollar. Lägg på bakplåtspapper på plåt och grädda mitt i ugnen i ca 20 min.


  min "Bibel"!



Kolakakor


Recpetet kommer från Arla och det blir ca 40st


100g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

1 msk ljus sirap

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk malen ingefära


Sätt ugnen på 175°.  Lägg alla ingredienserna i matberedaren och arbeta snabbt ihop till en deg. Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk och dela den i tre delar. Rulla ut till längder, ca 40 cm långa. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något. Grädda mitt i ugnen tills längderna är ljusbruna, 10–12 min. Skär de varma längderna i sneda ca 3 cm breda kakor.



Blåbärscupcakes med marshmallowsfrosting


Ursprungsreceptet kommer från bloggen "sockerrus" och ger cirka 20-25 cupcakes beroende på storlek


4 dl vetemjöl

3 dl socker

2 1/2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

100 g smör (rumstempererat)

2 dl mjölk

2 ägg

1 tsk vaniljpulver

ca 1-2 dl blåbär


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat. Fyll muffinsformar till max 2/3 och lägg på önskad mängd bär. Grädda i ugnen i cirka 20-25min. Spritsa på frostingen när cupcakesen svalnat och garnera med strössel, färska blåbär eller något annat.


Marshmallowfrosting

150-175 g smör
4 dl florsocker
1 burk marshmallowfluff
3 msk marsanpulver
1/4 tsk vaniljpulver
  1. Låt smöret bli rumsvarmt.
  2. Vispa ihop allt i en skål. Börja med att ta det mindre måttet smör o florsocker, och ta i mer ifall du tycker att det behövs.
  3. Vispa tills den är fluffig och spritsbar.
  4. Spritsa dina cupcakes.

Får du frosting över så kan den förvaras i kylen.


För en alternativ frosting som blir minst lika god men inte liks söt är välj istället följande:


Whipped cream cheese frosting

300 gr cream cheese (ex Philadelphia)
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
0,5 – 1 tsk vaniljpulver
2 dl florsocker

 

Börja med att vispa grädden och bakpulvret* hårt i en skål. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en slev. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskålet en stund så att den kyls ner.


Lycka till!!




Av Ann-Sofie - 10 april 2013 10:30

Idag är det min och mitt Ps 3e bröllopsdag! Helt otroligt att tre år kan gå så fort och vad mycket vi hunnit med sen...fått två underbara små pojkar, flyttat till hus och lärt oss att man faktiskt funkar i vardagen trots sömnbrist! Hursomhelst så firade våra pojkar oss genom att ge oss en härlig natts sömn! Ett par avbrott av den lille men vi somnade snart om så det gjorde inte så mycket...Så stort tack till världens finaste små prinsar! Och igår kväll hade mannen fixat barnvakt ett par timmar på kvällen så vi kunde gå ut och äta bara han och jag, vilken lyx! Så härligt att få göra något på tu man hand igen då det väl var ca nio månader sedan sist eftersom åtminstone lille F hängt med oss mest hela tiden! Kanske var det bus-stunden med faster T som tog musten ur killarna så de sov som stockar inatt?


Jag har nu njutit en stund av ensamheten, fikat och läst GP medans F sovit sin morgonlur. Perfekt med nåt gott då jag idag både har något att fira och behöver lite tröst eftersom jag verkar ha drabbats av nageltrång på stortån. Promenaden till dagis med B i morse var inte skön....men utan skor hemma nu känns det helt ok plus att min mamma är världsbäst och har fixat en tid hos fotvårdstanten redan imorgon! Topp!! Bakade så fantastiskt goda små grottor igår med lemoncurd och toppade med lite maräng och tänkte därför dela med mig av receptet. Dessa är verkligen något för alla som älskar citronmarängpaj fast i lite annat format och väldigt lättbakat!! Malin M se hit!!


 


Jag använde färdig lemoncurd för att snabba på och förenkla bakandet lite. Tycker dock att hemgjord är snäppet godare men har dock hittat en curd i affären som jag tycker är riktigt god och som jag använde i dessa kakor.


 


Här kommer receptet:


Citrongrottor med marängtopp


Receptet har modifierats en del mig men ursprungsreceptet kommer från Arla och gäller för ca 24 normalstora kakor. Jag gjorde dock 30 st mindre.

 

200 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

4 dl vetemjöl

1 dl marsánpulver

1 tsk bakpulver


Fyllning:

ca 1 dl lemoncurd


Maräng:

2 äggvitor

1 dl socker


Sätt ugnen på 175°. Kör smör och socker i matberedaren poröst. Blanda sedan i de torra ingredienserna kör till en slät deg. Om den blir lite torr blanda i lite mer smör. Forma degen till bollar och lägg i muffinsformar. Gör en fördjupning i varje boll. Klicka i lemoncurd. Grädda i mitten av ugnen 10 min.


Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret och vispa till en fast maräng. Ta ut citrongrottorna och spritsa en klick maräng på varje kaka. Grädda i ytterligare ca 10 min.


Färdigt, Njut med en kopp kaffe eller thé!


 


Tips! Om någon funderar på att bjuda in  till Afternoon tea så tror jag detta är den perfekta kakan att bjuda på.


Ha en fortsatt bra dag och lycka till med baket!




Av Ann-Sofie - 8 april 2013 09:49

Helgen har varit härlig, rolig, god och mysig! I förra veckan jobbade jag och B jobbade med en överraskning till hans moster Fin som fyllde år i helgen. Det skulle bli en Jasontårta med mojitosmak. Jason är mosters hund och vi tyckte hon skulle få en bild på honom på tårtan och eftersom hon gillar drinkar så kändes mojitotårtan rätt som jag såg dem göra på Masterchef Australia för ett tag sedan tyckte vi passade bra! 


Så vi beställde en tårtbild på http://www.tartdekoration.com vilket blev bra men för att vara säker på att den inte skulle smälta på tårtan så kavlade vi ut en liten rundel av marsipan som vi satte den ätbara tårtbilden på. Receptet på tårtan googlade vi fram på Masterchef Australias hemsida och översatte och modifierade lite. 


   


Vi blev bjudna på jättegod asiatisk middag och sedan hjälpte B moster att blåsa ut ljusen på tårtan. Bra att ha en liten systerson som hjälper till...!!


 



Nedan följer receptet om någon blir sugen på en annorlunda och god partytårta!


Mojitotårta
 
Tårtbotten:
6st ägg
260g strösocker
115g smält smör
260g vetemjöl
 
 
Sockerlag:
150 gram ljust muskovadosocker
Skal och saft från 1 lime
0,5 dl vatten
0,75 dl mörk rom
ca 20 myntablad
 
 
Limekräm:
2,5 dl florsocker
70 gram osaltat & rumstempererat smör
300 gram Färskost
1 tsk vaniljpulver
Skal från 1 lime
 
 
Karamelliserat mandelkross:
100 gram strösocker
100 gram mandlar
 
 
Dekoration:
1-2 st limefrukter
 
 
1. Vispa äggen i en bunke  placerad över ett vattenbad. Vispa upp äggen lite innan du, lite i taget, tillsätter strösockret. Vispa äggen över vattenbad till du har en luftig smet. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa äggen i ca en minut. 
 
2. TiIllsätt det smälta smöret och vänd försiktigt ner det i smeten. Tillsätt sedan vetemjölet, lite i taget, och vänd smeten jämn. 
 
3. Häll i väl smord springform, ca 24 cm i diameter, och grädda mitt i ugnen på 190 grader i 30 minuter. Kontrollera med provsticka att kakan är färdig. 
 
Låt kakan svalna. 
 
4. Sockerlagen: Värm alla ingredienser till sockerlagen i kastrull på medelhög värme. När det fått ett uppkok, dra åt sidan och låt svalna och sila bort myntablad och limeskal.  
 
5. Karamelliserad mandelkross: Smält strösockret i en stekpanna tills det är bärnstensfärgat, häll ner mandlarna och rör om. Häll upp på en plåt täckt med bakplåtspapper. När de karamelliserade mandlarna svalnat: mixa sen sönder dem till ett finmalt mandelkross.
 
6. Frosting: Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur innanmätet. Blanda dem tillsammans med färskost, smör, florsocker i en stor bunke. Vispa frostingen fluffig, tillsätt rivet limeskal och vispa lite till så att limeskalen fördelar sig jämnt i frostingen.  
 
7. Dela kakan i två delar. Fukta snittytorna på kakan med sockerlag, och  fukta kakan ordentligt. Täck underdelen med limekrämen, sätt ihop kakan och avsluta med limekräm. Täck kanterna på kakan med karamelliserat nötkross, skär limen i klyftor och dekorera ovansidan av kakan med dem. 
 
Låt stå kallt 30 minuter innan servering. Vid servering pressa  man limen över sin egen tårtbit för en extra smakdimension!
 
Du kan med fördel förbereda kakan dagen innan det blir den bara bättre av, vänta då med limen och dekorera kakan först precis innan servering. 
 
Lycka till!
 
 
Efter kalaset tog pappa P med småkillarna hem och jag tog spårvagnen med min mamma till centrum och så checkade vi in på Posthotellet för en god natts sömn och frukostbuffé! Efter frukost tog jag och mamma en shoppingtur på stan och sedan mötte vi upp födelsedagsbarnet för ytterligare lite firande på Dorsia och en lyxig stund med deras härliga Afternoon tea! 
 
 
 
Återigen stort grattis till min fina syster och ett stort tack min mamma för en härlig & välbehövlig hotellövernattning och många pussar till mitt älskade P som tog hand om våra små prinsar!! 



Ovido - Quiz & Flashcards