Alla inlägg under maj 2013

Av Ann-Sofie - 26 maj 2013 11:29

Jag och F har varit på Orust och myst lite i helgen. Dagen till ära, Morsdag, testade vi Arlas nya produkt "Mjukglass" som vi serverade tillsammans med en bit Pinochiotårta. Vi brukar ha en vispad grädde med rivet äpple i som fyllning i denna tårta men eftersom den serverades i bitar denna gång så blev det bara några äppleringar och en klick mjukglass. Tårtan var god som vanligt och glassen var lite rolig och smaskig. Kanske man borde hälla upp smeten i en stor spritspåse och spritsa ner den i glassrån och doppa i färgad strössel, vips så blir det som i glasskiosken fast hemma!


  F gillade både glassen och tårtan!


När jag kom hem till pojkarna på söndagseftermiddagen blev jag själv firad med ett fint kort och blommor på altanen!


Här kommer receptet på tårtan:


Pinochiotårta

8-10 bitar


150g smör

1½ dl socker

4 äggulor

2½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

4 msk mjölk


4 äggvitor

2 dl socker


Fyllning:

2-3 dl vispgrädde

2-3 rivna skalade äpplen


1. Vispa rumsvarmt smör med socker tills det blir vitt och pösigt. Tillsätt äggulor en i taget under fortsatt vispning.

2. Blanda ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda i mjölken. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.

3. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt socker och fortsätt vispa tills marängen är styv och blank. Bred marängsmeten över kaksmeten. Toppa ev. med flagad mandel, hackade nötkärnor eller strössel.

4. Grädda i 175 grader tills kakbottnen är torr  och marängen fått lite färg. Det tar cirka 25 minuter. Låt kakbottnen svalna.

5. Dela kakan på mitten och lägg den ena biten på ett tårtfat.

6. Vispa grädde och vänd ner rivet äpple. Bred grädden över biten på fatet och lägg sedan över den andra biten.

7. Garnera med frukt, riven choklad eller liknande och servera som hel tårta eller som bakelser. 


Lycka till!


    



Av Ann-Sofie - 15 maj 2013 15:17

Pojkarnas gammor dvs min farmor har fyllt 99 år och vi har varit på Orust och firat henne. Storebror bestämde vad vi skulle ha på oss och eftersom vi inte hade några "monsterkläder" (hur det nu ser ut!) tyckte han att det var passande om han och lillebror hade slips och jag skulle ha klänning. Japp väldigt tjusiga blev vi och gammor Anna var glad att småkillarna kom och grattade. Jag hade förberett present och tårta i veckan. Paketet var väldigt liten och hon förstod inte vad det var eftersom jag slagit in ett litet minneskort som jag fyllt med bilder som jag tror hon skulle gilla (mest på killarna men lite annat också). Jag hade även tagit med en digital fotoram där hon kan titta på bildspelet.

 

Lillebror undersöker en av gästernas fina sjal....

  

  Storebror också fin i slips dagen till ära!



Tårtan ja den blev en variant från söndagens med samma rabarbercurd och grädde fast hallon istället för jordgubbar. Botten blev dock en annan då jag ville testa att använda marängen i den  "Glömda marängtårtan" som jag skrivit om i tidigare inlägg i bloggen. Den blev också mycket god och lika "fin" som varianten i föregående inlägg..


 

Min stora kille hjälper sin gammor att blåsa ut ljusen på tårtan! (sommaren kom och hälsade på så det var varmt på kalaset)


Alltså tänk om kunde vara lika pigg som min farmor när man fyller 99 år, då skulle jag också se fram emot den dagen....Nu är det mindre än ett år kvar till 100 årsdagen vilken jag vet att farmor redan ser fram emot! Då tror jag faktiskt att jag skall göra en stooor tårta och fylla den med 100 små ljus......och farmor behöver inte vara orolig för att blåsa ut alla ljusen då jag vet att två små killar kommer hjälpa till med detta med stor entusiasm!



Av Ann-Sofie - 13 maj 2013 16:44

Oh vad härligt det är med långhelg fast vad den går fort ändå! Efter några dagars jobb var det skönt att vara hemma med killarna igen litegrann och vi hann med ganska mycket faktiskt! Besök på några stora byggvaruhus för att reka inför den förestående tvättstugerenoveringen/inredningen, testade pulled pork i en korvkiosk samt ett antal lekplatser. Vi hann även med en tur till mamma och pappa på Orust och jag och småkillarna stannade där över natten. Alltid lika skönt att vara där och bli lite ompysslade!


På söndagen blev det full fart då vi hade bokat in babysimfotografering för lillebror.Vi tog otroligt häftiga bilder på storebror när han simmade under vattnet som bebis och vi hoppas lillebrors bilder också blir bra. Våra förhoppningar är dock inte jättehöga eftersom han inte var särskilt intresserad av att leka och dyka vid detta tillfälle utan hellre vill krama/klamra sig fast på sina föräldrar. Och då inte bara på mig utan även på sin pappa till pappa P's stora glädje. Vi ser iaf fram emot att bilderna dimper ner i brevlådan och det skall bli väldigt spännande att se resultatet!


När vi kom hem från simningen fick vi besök av en amerikansk släkting som kom på middag eftersom han denna vecka är på besök i Göteborg med sin teatergrupp. På torsdag skall vi se hans föreställning men då blir det ju inte något tillfälle att prata så det fick bli en träff här hemma i söndags. Det blev en relativt enkel middag med en fransyska i ugnen som tillagade sig mer eller mindre på egen hand och så hade vi köpt fuskpotatisgratäng (sådan på påse som man häller ut i valfri ugnsform och gräddar ca 20 min.) som P pimpade med lite gorgonzolaost. Okej kanske inte lite utan snarare ganska mycket...men gott blev det iaf! Till efterrätt serverade vi en marängtårta med rabarbercurd, vispad grädde och svenska jordgubbar (som jag köpt dyrt dagen till ära!).  Den blev väldigt god och otroligt somrig med svenska smaker! Kanske dock inte den vackraste skapelsen men marängswiss är ju också väldigt gott....

Hursomhelst kommer jag dela med mig av receptet redan nu men kommer nog justera det lite med en annan marängbotten till nästa baktillfälle som faktiskt blir redan i veckan. Min farmor fyller nämligen 99 år på fredag och då tänkte vi åka hem till Näs och fira henne och jag tänkte även ta med en mumsig tårta och då blir nog denna perfekt. Men mer om detta senare i veckan...


Pavlova med rabarbercurd, grädde och jordgubbar
4 äggvitor
2,5 dl socker
1 tsk maizenamjöl
1 tsk vitvinsvinäger


Garnering & topping:
rabarbercurd (se nedan)
3 dl vispgrädde
färska jordgubbar
florsocker alt flagad vit choklad

Sätt ugnen på 200 gr. Vispa äggvitorna till ett hårt skum med en köksmaskin, elvisp eller liknande. Tillsätt 1 tsk socker i taget under fortsatt vispning. När allt socker är i, vispa ytterligare 3 min. Under fortsatt vispning, tillsätt maizena respektive vinäger. Spritsa ut en rund tårtbotten (2 dm i diameter) på plåt med bakplåtspapper. Vrid ner temperaturen till 120 gr. Grädda i mitten/nedre del av ugn i 1,5 h. Botten ska vara hård, men fortfarande lite mjuk och seg i mitten, om det behövs grädda ytterligare 15 min. Om tårtan förbereds dagen innan, kan marängbotten med fördel stå i kall ugn över natten. Bred ut rabarbercurd över marängbotten. Toppa med vispad grädde, färska bär och pudra över florsocker alt. flagad vit choklad


Rabarbercurd
250 g rabarber
0,5 dl vatten
1 ägg
1 dl socker
25 g smör

Dela rabarbern i centimetertjocka bitar. Koka tillsammans med vattnet i en kastrull i 5-10 min. Mosa genom en finmaskig sil ned i en stålbunke. Vispa ägget ordentligt. Koka upp ett vattenbad. Rör ner smör (delat i mindre bitar), äggvispet och sockret i stålbunken med rabarbersaften. Sätt stålbunken över vattenbadet (som ska koka) och vispa med elvisp tills curden tjocknar, ca 15 min (det kommer att kännas som att curden aldrig stelnar, men det gör den). Låt curden svalna.


 




Av Ann-Sofie - 9 maj 2013 15:11

Sådärja då var de tre första arbetsdagarna avklarade efter snart 10 månaders föräldraledighet. Det gick bra och nu njuter jag av några dagars ledighet tillsammans med killarna hemma! Känns härligt och hoppas på fint väder i helgen.


Under helgen som var spenderade jag ett par dagar i Göteborg tillsammans med min stora kille och vi lånade min systers lägenhet där vi sov över. Vi hade ett par mysiga dagar och testade flera lekplatser i Majorna samt fikade på mitt favoritfik från tiden då vi bodde där. Ägarens mamma som även då brukade jobba där kände igen mig och det var en härlig nostalgitripp då det var stamstället under mammaledigheten med B.  En hel del fikapauser blev det allt på Biscotti under de otaliga barnvagnspromenaderna för att få min lilla bebis att sova. Hursomhelst beställde jag en hallonbulle till kaffet och B en chokladboll till sin festis men det slutade med två uppätna hallonbullar och en halv chokladboll kvar på tallriken. Innan jag hann smaka på min bulle hade nämligen min lilla kille norpat den och bestämt hävdat att han" älskade hallonbulle över allt i hela världen". Så då fick han ju den såklart och jag fick köpa en ny åt mig själv och ingen av oss var sedan speciellt sugen på chokladbollen.


  Lekplatsen vid café Zenit                        




Eftersom detta visade sig vara en ny fikafavorit så bestämde vi oss för att testa att baka vår egen variant i förmiddags och det blev mycket gott. Så därför kommer här receptet om någon annan är sugen på att testa denna goda bullvariant som passar utmärkt att avnjuta på altanen en härlig sommardag tillsammans med ett glas saft eller en kopp kaffe. Lycka till!

  Hallonbulle är godare än chokladboll enligt oss!


Hallonbullar

ca 40 st

 

150g smör

5 dl mjölk

50g jäst

1 dl strösocker

½ tsk salt

ca 14-15 dl vetemjöl

 

Fyllning:

200g smör blandat med vaniljpulver efter smak

Hallon efter smak (jag tog två paket frysta och blandade med lite socker)

 

Smält smöret i en kastrull och tillsätt seddan mjölk och värm till ca 37 grader. Smula ner jästen i en skål och häll över degvätskan och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt socker och salt och blanda sedan ner mjölet till en lös smet (spara lite mjöl till utbakning). Låt sedan degen jäsa i ca 30 min. När den är färdigjäst knådas degen på ett mjölat bakbord. Dela den sedan i två lika stora delar och kavla ut dem var för sig. Bred ut vaniljsmöret och strö över hallonen och vik över så den blir "stängd". Sporra sedan ut ca 20 stycken remsor på varje degbit och snurra ihop bullarna. Låt dem sedan jäsa under bakduk i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i ca 10 min i 225 grader. När bullar svalnat sikta över florsocker och servera!

 

 







Ovido - Quiz & Flashcards