Alla inlägg under juni 2013

Av Ann-Sofie - 23 juni 2013 20:15

...kalas är alltid kul men de roligaste kalsen är ändå barnkalas tycker jag! Barn kommer in i olika faser och får olika intressen och att spegla det på kalaset i form av en tårta, dukning, mat, inbjudningskort är skoj. När våran stora kille B fyllde ett år hade han ju lite svårt att själv förmedla hur han ville ha det men en sak visste vi och det var att han älskade sin gosis Snurris. Denna vita fina kanin han fick av sina kusiner A & L när han kom hem från BB och som döptes till Snurröra av kusinerna. Detta förenklade vi något och det blev Snurris som han fortfarande älskar högt och som får följa med överallt och inte längre är en vit kanin utan mer grådaskig. Jag gjorde därför en tårta med Snurris som modell som jag skar ut ur två rulltårtsbottnar och fyllde med jordgubbar och grädde. Sedan spritsade vi grädde runt hela vilket fick vara pälsen och han fick även ögon och mun samt ett marsipanhjärta dekorerad med födesdagsbarnets namn och ett ljus. Det verkade som B kände igen sin gosis och blev glad när han fick syn på  tårtan. Även när han nu 2 år senare ser bild på tårtan säger han att det är hans Snurristårtan.


 
  


2-årsdagen inföll 4 dagar före lillebrors födelse så jag kanske inte hade all önskbar energi att fixa kalas men vi gjorde en enkel jordgubbstårta med ett marsipanlock som dekorerades med en traktor utskuren i marsipan och även den dekorerades med födelsedagsbarnets namn med detta år var det dags att sätta två ljus på tårtan, dessa i forma av fotbollar . Så söta!  Under hans första halvår på dagis sov han över torsdag till fredag hos sin mormor och morfar nästan varje vecka och var ofta ute och åkte ”Track” (=traktor) med morfar. Därför blev det en lättgjord traktortårta denna gång.

 


Vi hade även ett amerikanskt Cowboy och track tema på kalaset då vi grillade hamburgare och åt andra amerikanska godsaker samt var utklädda till cowboys. I år blir det bara ett allmänt kalastema eftersom småkillarna skall ha kalas ihop (även jag får vara med på ett hörn) och jag skall försöka få till varsin tårta till dem som speglar det de tycker bäst om just nu. Men mer om detta  i ett senare inlägg när det är kalasdax igen! Dock är detta det sista inlägget jag kommer länka till på fb så om ni är intresserade att fortsätta läsa min blogg är ni välkomna in och kolla när ni känner för det och om ni inte vill riskera att missa något har jag förstått att man kan anmäla sig att följa bloggen. Ha en fortsatt skön söndag och hoppas att ni haft en underbar midsommarhelg!


  Tårtbuffen på 1 årskalaset                             Tårtbuffen på 2 årskalaset.

Av Ann-Sofie - 12 juni 2013 10:06

Vi har firat F som fyllde 11 månader idag med mumsiga kakor i form av bilar.  Jättetuffa! Den coola bilformen fick jag i present på lördagens tjejfest och de passar ju perfekt när man vill fira någon av de manliga familjemedlemmarna! Alla fick välja var sin bil och storebror dekorerade sin "Bärgarbil" efter bästa förmåga  och vi hjälpte lillebror med sin!


   
     


Smeten var en vanlig sockerkakssmet som jag delat i två delar och smaksatt på olika sätt. Den ena med vanilj/citron och den andra med hallon som jag sedan hällt omvartannat i formarna för att få till tiger-ränderna som ju är karaktäristiska för den så kallade tigerkaka om än med annan smaksättning än den traditionella som brukar smaka vanilj och choklad.


Sockerkaka ”Tigerstyle”

75 g smör
1,5 dl mjölk
3 ägg
3 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver

Smaksättning1
ca ½ dl hallonpuré
ev lite rosa eller röd pastafärg

Smaksättning 2

1 tsk vaniljsocker

Saft samt skal från ½ citron



Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form. Smält fettet och häll i mjölken, den kan gärna bli varm. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt den varma mjölken med fettet tillsammans med smaksättning. Dela smeten i två delar och blanda i smaksättning 1 i ena halvan och smaksättning två i andra.


Häll smeten i formen. Börja med den ofärgade smeten och rippla sedan i den röda smeten och dra sedan med en kniv för att skapa ett spännande tigermönster.  Grädda genast i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Låt kakorna svalna något i formen innan de stjälps upp. Garnera efter önskemål och smak.


 

Av Ann-Sofie - 9 juni 2013 21:47

Eftersom vi lyckats pricka in det så att 3/4 av min familj (jag och småkillarna!) fyller år under vecka 28 så bestämde jag mig för att tidigarelägga mitt eget firande då jag kände att det blir lite mycket att styra upp under första semesterveckan! Hursomhelst är det väl alltid värt att fira sin födelsedag och ibland har man större lust och ibland mindre men 35 är väl ändå något man måste fira stort! ;) Denna gång kände jag att det var dax att passa på att fira lite extra tillsammans med tjejkompisarna då det de senaste åren inte blivit så mkt av den varan...Eftersom jag tänkte ta firandet före semester och annat drar igång så kändes helgen som precis varit lämplig då även midsommarhelgen som också snart stundar är svårbokad...och att det sammaföll med prinsessbröllopet var ju en bra bonus! Alltid kul att kolla in fina kläder och kändisar...Då jag ju föddes på det ljuva 70-talet tänkte jag att det kunde vara skoj att bjuda på en meny inspirerad av 70 talet!


 
  

Så föregående vecka gjordes många förberedelser så det inte skulle vara så mycket att fixa på själva festdagen, inte jättesmart att ha alltför mycket kvar att göra den dagen då småkillarna kanske har andra planer just då....Att veckan bestod av en helgdag passade ju bra och B hjälpte mig då att baka kladdkakemuffins som skulle fungera som botten till Glace au four. Vi gjorde även några pärlarmband och han var oväntat duktig på att trä på pärlor...


 
  

Kladdkaksmuffins
ca 12 st
225 grader varm ugn

2 ägg
3 dl socker

1½ dl mjöl

4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100g smält smör


Smält smöret och blanda i socker följt av övriga ingredienser. Blanda sist i äggen ett i taget.

Grädda i aluminiumformar ca 10 min.


Kladdkakemuffinsen åkte sedan i frysen liksom en sats havreflarn (recept finns i tidigare inlägg) som jag slängde ihop en annan kväll under veckan och dagen före festen gjordes After eight pannacottan och dess tillbehör i form av pärontärningar inkokta med vanilj med rosmarin. Havreflarnen skulle användas som dekoration på Citronfromagen. Kvällens desserter skulle ju enligt menyn vara en triologi inspirerad av 70 talet och bestod således av följande:

  • Glace au four på kladdkakebotten toppad med hallonsorbet och överdagen med ett marängtäcke.
  • After eightpannacotta toppad med rosmarinpäron.
  • Citronfromage på en bädd av Lemoncurd toppad med ett havreflarn.

 

Dessert-triologin (tyvärr brändes Glace au fouren i ugnen lite men den var väldigt mumsig ändå!)

Glace au four

ca 12 st


Kladdkakemuffins

Hallonsorbet (färdigköpt)

Marängsmet


Ta fram Hallonsorbeten och tina något. Lägg en kul på varje muffins och sätt sedan i frysen. Gör marängsmeten innehållande 3äggoch 1½ dl socker. Separarera först äggvitan från ägggulorna och vispa upp vitorna till ett fast skum och vänd i socker lite åt gången. Vispa till smeten är blank och fast och man kan vända bunken upp och ned utan att smeten åker ut. Ta ut muffinsen från frysen och bred på marängsmet. Bränn av i ugnen på 275 grader tills marängen få vacker färg (passa hela tiden!) eller med en brulebrännare. Mmmmmums!


After eightpannacotta med inkokta rosmarinpäron

ca 12 st


3 gelantinblad

7,5 dl grädde

3/4 dl socker

9 st After eight

1 tsk vaniljsocker


Lägg gelantinbladen i kallt vatten. Koka upp grädde med socker. Blanda i vaniljsocker. Rör i aftereighten och låt smälta ned i grädden. Blanda till sist i gelantinbladen och låt sedasn smeten svalna något. Häll i valfria glas och sätt in kylskåpet för att stelna.


Rosmarinpäron


3 päron i tärningar

5 dl vatten

2 dl socker

saft från en halv citron alt lime

½ vaniljstång

2 små kvistar rosmarin

några bitar tunnt citronskal alt limeskal


Koka upp vatten, socker och citronsaft. Låt den uppskurna vaniljstången samt urskrapade vaniljfrön sjuda med i cirka 5 min. Lägg i päronen och låt sjuda på svag värme tills päronbitarna känns lagom mjuka. Lägg efter ca 10 min i rosmarinkvistarna samt citronskalet.  Låt sedan päronbitarna kallna i lagen och toppa sedan pannacottan med detta vid servering.

Gott!!


Citronfromage

ca 12 st


½-1  pkt citronfromage
ca 1/4 burk lemoncurd
6 havreflarn (½ per person)

Blanda citronfromagen enligt instruktionerna på paketet. Lägg en liten klick lemoncurd i varje glas och toppa med citronfromage (spritsa gärna). Dela havreflarnen på mitten och garnera varje glas med ett halvt flarn.

Yummie!


Det blev en lyckad kväll med många skratt och god mat! Sedan var det heller  inte helt fel med sovmorgon dagen efter då P och småkillarna sov över hos farmor och farfar.


Lycka till med bakandet!







Ovido - Quiz & Flashcards