Alla inlägg under april 2017

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda med sina skapelser som man antingen tog med sig hem eller mumsade på till kaffet.

 


Baktemat fortsatte på påskafton då dagen började med tårtbakning eftersom vi senare på dagen skulle passa på att fira såväl min pappa som min syster som båda fyller år under april månad. Det blev en rulltårta fylld med jordgubbar och whipped cream frosting.


 


Det blev lite extra festligt då lillebror drog igång  ja må du leva med fullt engagemang och vi alla hejjade såklart på när det var dags för födelsdagsbarnen att blåsa ut ljusen på tårtan.

     


Efter detta firande drog vi vidare till Torslanda för påskfirande med kusiner och övrig familj. Efter ett gott påskbord och en lång dag med massa skoj somnade vi gott på påskaftonkväll. Njöt sedan av en lugn fortsättning av påskhelgen.


Längtar nu efter lite varmare och soligare vårväder. Borde dock få en dos under valborgshelgen då det blir en trip till Palma på tu man hand med min man. Skall bli alldeles alldeles underbart!! Vi skall bo centralt i Palma och jag har tänkt att boka bord på en trevlig restaurang någon av kvällarna. Tips på detta mottages därför tacksamt!!


Av Ann-Sofie - 1 april 2017 10:45

 ....& Praktisk handbok för alla. Så häftigt med gamla kokböcker! Jag har fått de på bilden nedan från olika håll och de är tryckta från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet. Roligt tillskott i min stora kokbokssamling.   


Har gått igenom dem och hittat några godbitar i form av recept men också annat såsom den tidens tips och trix. Det äldsta verket är det sistnämnda dvs Praktisk handbok för alla från 1887.  


 

I den återfinns många recept såsom Stufvade gurkskifvor, Pastej på dufvor, Marängerade pannkakor med ananaskräm och olika glassrecept. Jo man kunde faktiskt göra glass hemma på 1800 talet fast det kallades för Glace.  



Även i boken Kokbok för husmödrar från 1893 återfinns många spännande recept men även fina bilder.

 


Jag som älskar alla sorters skaldjur hittade även lite inspiration på detta främst i form av fantastiska uppläggningar. Den typen av ställning som används till kräftpyramiden nedan är ju häftig men blir nog svårt att hitta i butik nuförtiden.         

På min önskelista står faktiskt redan en skaldjursfat med ställning som återfinns i välsorterades köksbutiker. Perfekt till  födelsedagsmiddagen på min egen dag i juli. Finns att köpa på bl. a Bagaren och kocken och Leilas general store. 

 

  

Hittade även andra kreativa skaldjursanrättningar såsom Hummer a la daube. 

   


Hursomhelst blev jag sugen att testa någon och valet föll på receptet "marengerade pannkakor med ananskräm" från den äldsta kokboken från 1800 talet. Följde receptet men eftersom det saknades specifika recept på såväl ananaskräm som maräng så fick jag freestyla lite. Pannkakssmeten gjordes enligt receptet nedan med grädde och jag försökte dekorerara och lägga upp den som de beskrivit nedan. Tog fram recept på ananskräm och marängsmet med ingredienser som jag tror funkade även på den tiden.

  

Ananaskräm:

  • 3 stycken äggulor
  • 2 3/4 deciliter ananasspad+ vatten
  • 1.5 matskedar pressad citronsaft
  • 2.5 matskedar strösocker
  • 3 teskedar potatismjöl
  • 4 deciliter vispgrädde

Vispa samman äggulorna till ananaskrämen i en rostfri kastrull tillsammans med ananasspad + vatten, pressad citronsaft, socker och potatismjöl. Sjud blandningen under omrörning tills den tjocknar, krämen ska inte koka bara sjuda. Tag kastrullen från värmen och låt krämen kallna. Rör i den några gånger under tiden. Vispa grädden. Vispa ner lite grädde i taget i krämen tills all grädde är invispad.


Maräng:

3 äggvitor

1 dl socker

1 tsk pressad citron.


Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vänd sedan ner socker och citronsaft och fortsätt vispa några minuter tills det blivit en blank och styv smet. Det skall gå att vända på bunken utan att det åker ut!


 

 När alla delar var klara så satte jag ihop den enligt instruktionerna i receptet och brände av den snabbt i ugnen på hög värme. Den fick sedan svalna lite så dekorerades den med ananas i mitten. Använde dock inte bara konserverad ananas utan lade även till färsk ananas vilket nog var omöjligt att praktikt taget omöjligt att få tag på i Sverige i slutet av 1800 talet.

Hur den smakade? Jo den var faktikst riktigt god men kanske lite väl många moment för att få till det slutliga resultatet. 

Jag älskar ju alla former av pannkakor så för min del så är det är minst lika gott med enkla nygräddade pannkaksrullar med jordgubbssylt -dock gärna hemkokt! 



Skapa flashcards