Alla inlägg under augusti 2013

Av Ann-Sofie - 26 augusti 2013 08:52

Så var det måndag igen efter en härlig helg. Dock är detta sista lediga semster/föräldraledighetsveckan för denna sommar tillsammans med mina killar såväl den stora som de små. Biobesöken är normalt glesa för min del nuförtiden men i helgen blev det faktiskt två stycken! I lördags passade jag och min stora kille B på att se den nya Alfonsfilmen här på Trappanbion i Kungälv. En supermysig gammaldags liten biograf som jag hoppas kommer finnas kvar länge. B älskade filmen och han kunde till och med sitta stilla under hela filmen som var över en timma lång...Bra jobbat av en treåring då det även var hans biodebut! Även hans gosisar Snurris, Puh och Annie skötte sig utmärkt! Och igår kväll så var det min tur att få se en film jag velat se ett tag. Den nya filmen "Känn ingen sorg"  som är inspirerad av Håkan Hellströms låtar och därmed även Göteborg. Det var en bra och lite annorlunda film. Som bonus var det roligt att se att så många scener utspelades i mitt älskade Majorna som vi flyttade ifrån för drygt två år sedan. Även flera scener spelades in i St Bigittas kapell där jag och mitt P gifte oss i april 2010.


I helgen har vi även  haft övernattningsbesök då vi passade på att ha en lyxig skaldjursfrossa på altanen tillsammans med våra gäster när barnen lagt sig och till det drack vi bubbel! Det var ett bra tillfälle till detta eftersom ingen skulle köra hem på natten och vår vän F fyllde år. Denna sommar har det annars blivit mycket glass, dock köpeglass. En favorit hos mig har i år varit Hägendaas nya glass "Salted caramel"...Fantastiskt god och lätt beroendeframkallande. REKOMMENDERAS!!


Till dessert efter skaldjuren bestämde jag mig därför för att testa att göra egen glass och använda som fyllning i en kaka. Väldigt praktiskt eftersom det är något man kan förbereda och frysa in. Den blev riktigt mumsig och glassen blev bra trots att den gjordes utan glassmaskin. 


Vaniljglass med citronswirl på Oreobotten

Antal portioner: 10-12 bitar

 

 Oreobotten

300g oreokex

150g smält smör

 

Glassfyllning
1 burk sötad kondenserad mjölk (400g)

5 dl vispgrädde

2 dl mjölk

1½ tsk vaniljpulver alt 1 vaniljstång


Lemoncurd efter smak. Köpt eller hemgjord beroende på smak och tid. Jag använde köpt!!


Gör så här

 Oreobotten

1. Krossa eller mixa oreokexen till fina smulor och blanda smulorna med det smälta smöret.

2. Tryck ut degen i ett jämnt lager på botten och på kanten i en springform med löstagbar kant (18-24cm i diameter). Låt stå i kylen i 20 minuter.

 

Glassfyllning
1. Värm mjölken tillsammans med vaniljen. (om du valt vaniljstång ta upp denna) Låt svalna.

2. Vispa grädden och blanda med vaniljmjölken samt den kondenserade mjölken.

3. Häll upp glasssmeten och i formen och klicka ut lemoncurd i önskad mängd.

4. Plasta in formen och ställ plant i frysen ca 5 timmar.

5. Ta ut ca 15-20 minuter före den skall sereras och skär upp i portionsbitar alt lägg upp hela kakan på ett fat och dekorera med önskade bär. Sikta över florsocker och njut!

 


 







Ovido - Quiz & Flashcards