Alla inlägg under mars 2013

Av Ann-Sofie - 30 mars 2013 14:47

Igår var det långfredag och hela familjen var hemma tillsammans med undantag för ett besök hos våra vänner som nyss fått en alldeles underbar liten pojke och med det blivit tvåbarnsföräldrar! Han var så fin den lille killen och sov sig som bör mest igenom gästernas besök men på storebror däremot var det full fart. Han och B for runt och drog nog fram alla leksaker men var allmänt väldigt glada och härliga små killar. Trotsåldern till trots så var det faktiskt ganska lugnt och de åt till och med upp middagen med stor aptit vilket inte alltid är en självklarhet när man har så mycket annat att hinna med att göra och saker att leka med.


För att fira att den lille kommit och gratta den nyblivna storebrodern och föräldrarna så hade vi såklart med oss lite presenter och tårta till hela familjen!


 


Okej, chokladtårtan var mest till den nyblivna mamman men småkillarna fick varsitt paket. Hade hittat så fina örngott till dem med texten "Storebror" tryckt på den ena och "Lillebror" på den andra. Kanske kan vara bra att ha i mitten i mammas och pappas säng!? 


Chokladtårtan gjorde jag faktiskt iordning för en vecka sedan och frös in den för att ta fram den i går och garnera lite enkelt med färska hallon och chokladharar. Det är ett superbra recept som är enkelt att göra och går att förbereda och som konditorn Anna Björlin på Go'kväll bakade för några veckor sedan! Receptet hittar ni här;

http://www.svt.se/gokvall/recept/chokladtarta


På tal om gott:

"Nu är det Påsken, nu är det påsken....Äta godis!" Som lilla B nu sjunger dagarna i ända. En sång han säger att han lärt sig på förskolan.  Hmm...undrar just om det är nån fröken eller någon av de andra barnen som hittat på denna sång...?  ;)


Ha det så gott allihop nu skall vi strax åka till Torslanda och träffa familjen, äta gott och inviga ett nytt fint uterum!




Av Ann-Sofie - 28 mars 2013 20:37

   Idag har det varit fantastiskt vårväder och när jag hämtade B på dagis var alla barnen ute och lekte så jag fick träffa både små påskkärringar och påskgubbar, såå söta!


Just det ni kanske undrar över varför bloggen heter "Mammis kafferep"! Det beror på att jag i bloggen främst tänkt fokusera på traditionella småkakor fast gärna med nån rolig twist. Mitt bakintresse grundar ju sig i maränger och havreflarn vilka ju måste klassas som småkakor som passar utmärkt på ett kafferep! Att det är "Mammis" och inte exempelvis "Mammas" eller "Ann-Sofies" beror på att B brukar kalla mig för just "Mammi".


Hursomhelst tänkte jag dela med mig av lite recept på kondenserad mjölk som jag skrev om igår. I veckan var jag och fikade med en kompis och hennes lilla dotter medan vi var där bakade ägaren muffins. Vi blev så sugna på de nygräddade muffinsen och köpte varsin. Fyllningen var just lingon och kolasås så jag bestämde mig för att göra en egen variant idag eftersom jag hade lite kolasås över sedan gårdagen. De blev väldigt smaskiga både söta och lite syrliga så jag rekommenderar verkligen det här receptet! Det går ju även bra att byta ut lingonen mot exempelvis hallon eller något annat bär.


 


Lingon- och kolamuffins

(ca 12 st)'


150g rumsvarmt smör

2 dl strösocker

2 tsk vaniljsås

3 st ägg

5 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

1,5 dl mjölk

ca 2 dl lingon

Kolasås efter smak

Pärlsocker till dekoration


1. Sätt ugnen på 225°. Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. ­Tillsätt äggen, ett i taget, och rör kraftigt emellan.
2. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner blandningen i smeten ­tillsammans med mjölken. Blanda i lingonen.
3. Ställ muffinsformar  i en muffnsplåt. Fördela hälften av smeten i formarna. Klicka i kola­såsen. Klicka över resten av smeten.
 






Av Ann-Sofie - 27 mars 2013 13:03

Jag älskar pannkakor och växte i stort sett upp på det eftersom jag var ganska kräsen när jag var liten. Pannkakor är ju inte riktigt något man bakar men söt och god som en kaka kan den lätt bli så det får vara med på bloggen ändå...


Som alla andra småbarnföräldrar har vi ibland lite tuffare nätter med lite sömn. Denna natten var en sådan och för att pigga upp mig dagen efter och få lite extra energi (kortvarig och ganska onyttig sådan men ändå...) är det alltid gott med något sött! Så när det var lunchdax för mig och lillkillen så fick det bli extramixad spaghetti och köttfärssås till F som inte riktigt förstått tjusningen med mat ännu och några pannkakor till mig! Idag blev det riktigt lyxiga sådana då jag hittade en konservburk med karamelliserad kondenserad mjölk i skafferiet och några färska bär i kylen.


Wow, pannkakor toppade med kolasås och hallon och björnbär är verkligen en vardaglyx som heter duga! Och dagens lunch gick även hem hos F fast fruktpuren slank ju ner betydligt lättare efteråt!


 


Jag vet inte hur många av er som har använt kondenserad mjölk men det är faktiskt ganska användbart och jag har ofta någon burk hemma. Man kan som sagt använda det till att göra världens godaste kolasås, som ingrediens till fyllningen i Key lime pie och en del annat. Den burken jag hade hemma idag var dock karamelliserad vilket innebär att den redan är färdigkokad till en härlig kolasås så man behöver inte göra detta moment själv. Det är ju bra men å andra sidan kan man tex inte använda den när man gör Key lime pie eftersom man då måste man ha vanlig kondenserad mjölk.


 


Om man då har en burk vanlig kondenserad mjölk hemma och vill göra kolasås, hur gör man då? Det är faktiskt inte alls svårt men man behöver lite tid.....Godaste kolasåsen får du genom att helt enkelt koka en oöppnad burk kondenserad mjölk ca 4 timmar under lock i en gryta med vatten. Se till att burken alltid är täckt med vatten. Detta är viktigt, då burken kan explodera om vattnet försvinner! När burken kokat klart, öppna och njut exempelvis som kolasås till en kula vaniljglas eller till pannkakor!


Jag vill också passa på att dela med mig av mitt basic recept på pannkakor som jag alltid brukar använda mig av. Den är lätt att förändra och anpassa genom att tex göra den lite nyttigare (genom att byta ut lite av vetemjölet mot grahamsmjöl, rivna morötter eller liknande) eller  smakrikare (rivet apelsin/citronskal eller kanske vaniljsocker i smeten). Och vill man ha fler pannkakor är det bara att dubbla receptet.


Pannkakor

(ca 6 st)


1 dl vetemjöl

2½ dl mjölk

1 ägg

lite salt

margarin/smör


För att få en fin smet utan klumpar vispar jag alltid mjölet med ungefär hälften av mjölken till en slät smet och vispar sedan i resten av mjölken samt ägg och salt. Sedan är det bara att värma på stekpannan, smälta lite matfett i den hälla i lite smet och grädda!


Ytterligare ett tips när det gäller pannkakor är att införskaffa en särskild stekpanna till pannkakor. Jag har varit på jakt efter en sådan ett tag men inte hittat någon i rätt storlek eller till rätt pris förrän nu och då hittade jag den på IKEA! Crepes och pannkaksstekpannan SKÄNKA är verkligen perfekt och priset likaså; 59 pix!


Lycka till med pannkakorna och nattsömnen!







Av Ann-Sofie - 26 mars 2013 09:51

Idag blir det ingen tid över till bak då det är full fart här med babysim följt av fikadejt med en kompis medans storebror är på dagis. Men receptet på munkarna från igår kommer i alla fall här om någon känner sig lite baksugen! (Originalreceptet kommer från Elle mat och vin, Nr. 2 2013)


Munkar

ca 20 st


1 dl äggvita (ca 2-3st ägg)

1 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

(+ Ev annan smaksättning exempelvis finrivet skal från citrusfrukt eller liknande, ca 1 tsk)

3 gelantinblad

ca 10 smörgåsrån

200g valfri choklad

1-2 msk neutral matolja

 

Vispa äggvitorna till ett skum och vänd ner socker och vaniljsocker och fortsätt vispa till en styv marängsmet. Lägg gelantinbladen i kallt vatten ca 10 min. Krama sedan ur dessa och smält i kastrull på svag värme. 

 

Blanda sedan ner lite av marängsmeten i gelantinet så temperaturen går ned och vänd sedan ner gelantinet i marängsmeten och blanda väl. Blanda sedan ner eventuell övrig smaksättning. Häll smeten i en spritspåse.

 

Ta ut två rundlar i varje smörgåsrån ca 3-4 cm i diameter (jag använde ett snapsglas!) Spritsa sedan ut en marängtopp på varje rundel. Låt dem sedan torka och vila en stund.

 

Smält chokladen i vattenbad. Blanda ned lite olja så blir det lite lättare att doppa munkarna i chokladen. Doppa dem och ställ dem sedan att torka på ett galler.

 

Vi sprinklade lite gult strössel över innan de torkat eftersom vi ville ha dem lite påskiga...

 

Lycka till och kom ihåg att man kan anpassa dessa till sin egen smak vad gäller såväl smak på marängsmeten, typ och smak av choklad, storlek samt typ av kexbotten och dekoration!

 

 

 

 



Av Ann-Sofie - 25 mars 2013 14:48

Idag bakade jag och B medan lillebror sov sin förmiddagslur. Det blev en recept på Munkar som vi aldrig testat tidigare och jag måste säga att jag inte var så säker på hur barnvänligt det var men det gick jättebra! Jag hittade receptet i nya Elle mat och vin och kände att det var lite skoj att testa att göra egna munkar men hade nog tänkt att göra det utan medhjälpare. Men B ville baka så vi testade att göra det tillsammans! B stansade ut rundlar ur smörgåskex och jag blandade ihop marängsmeten i Kitchen aiden som sedan skötte vispandet på egen hand. Sedan var det bara att blötlägga och smälta gelantinblanden och hälla i marängsmeten. Lätt som en plätt! Efter det så fixade jag en sprit åt oss var och vi fick också våra egna kexrundlar att spritsa på. B tyckte det var skoj att spritsa och när han var klar smakade han sedan på smeten och lekte en stund att spritspåsen var en rymdraket och när var klar fick han ytterligare en rymdraket att leka med en stund.


  Rymdrakterna högt uppe i luften!


Sedan fick de vila medans vi åt lunch och för en stund sedan doppade jag dem i smält choklad och B dekorerade med påskgult strössel påhejjad av lillebror F som tjoade och åkte runt i sin gåstol.


Det blev ett lyckat bak idag och vi ser fram emot att överraska pappa P med en munk när han kommer hem!


    



Av Ann-Sofie - 24 mars 2013 13:47

Baka baka liten kaka....denna ramsa upprepas ett otal gånger härhemma varje dag! Den handlar ju inte bakning egentligen utan bus och kittel med framförallt min minsta kille; lillebror F som är 8 månader. Han kiknar av skratt när avslutningen kommer och han skall "skjutsas in i ugnen"....& storebror B som fyller 3 år i sommar älskar också att vara med när vi leker denna lek! Den här bloggen kommer dock inte handla om mina små prinsar utan något annat som jag älskar, nämligen bakning!
 
Mitt intresse började för ungefär 25 år sedan när jag fick dille på att baka maränger och havreflarn. Eftersom jag bara gick i mellanstadiet så fick jag inte använda ugnen själv när jag var ensam hemma. Men det löste jag genom att bjuda hem farfar som bodde grannar med oss. Han var snäll och satte in och tog ut plåtarna i ugnen enligt mina instruktioner. Farfar hade det nog rätt mysigt när han låg på kökssoffan och vilade mellan varven och sedan blev han ju även bjuden fika! Jag älskade att ha honom där och jag var även nöjd över att jag fick sköta mig själv då han inte lade sig i mitt bakande....!!
 
Nuförtiden blir det en del bakning med min största kille men då brukar vi inte ge oss på så avancerade bakverk utan det blir oftast muffins, rulltårta, kladdkaka eller något annat som går hyfsat snabbt! Då och då tar jag mig tid att baka ensam och då brukar det ofta bli något nytt och spännande. Inspirerad av mitt favoritprogram på tv Masterchef Australia så blev det senast min variant på en småkaka fylld med jordgubbssylt och smörkrämfylld så kallad;  "Melting moments".
 
  Melting moments!
 
Ta nåt gott till eftermiddagskaffet och njut av en fortsatt härligt solig vårsöndag!
 

 
 
 

Ovido - Quiz & Flashcards