Alla inlägg under maj 2014

Av Ann-Sofie - 25 maj 2014 09:55

Igår fick P sin födelsedagspresent från mig. Det blev ett biobesök med en film utvald att passa honom (den nya X-men filmen) och eftersom det var en present så slog jag till med VIP bio. Det vill säga; riktigt sköna fåtöljer och fritt godis, dricka och popcorn. Även om science fiction inte riktigt är min grej så var faktiskt filmen riktigt bra. Efter filmen chansade vi på att det skulle finnas ett par ströplatser på, den ofta fullbokade, ganska nya restaurangen "the Barn". Yes, vi lyckades och fick platser vid baren och beställde var sin burgare med pommes frites. Det var supergott och inte likt de vanliga Hamburgermenyerna. Min bestod av en hamburgare som hette "Grisen" som innehöll lönnsirapsbacon, picklad rödlök och baconmajjo. Som sideorder beställde jag ljuvligt goda och knapriga sötpotatis pommes frites med tryffedip. Yummie! Mitt P var minst lika nöjd med sin burgare "Prästen" som var toppad med Sivans prästost lagrad i 18 månader samt karamelliserad lök. Till detta åt han Allumette pomme frites (riktigt tunnt strimmlade pommes) med chilidip och inlagda jalapenos. Tyvärr blir det inte så många restaurangbesök för vår del just nu så det finns inte så många restaurangtips i denna blogg men vi var verkligen supernöjda med detta ställe och rekommnerar det varmt. Avslappnat, otroligt gott med lite annorlunda tvist på burgare och tillbehör samt en häftig miljö. En restaurang som verkligen följer sin röda tråd "Ladan" från dasset till övrig inredning och mat. Jag som körde igår drack deras hemgjorda lemonad som även den är värd att nämna som ett väldigt bra alkoholfritt alternativ. 


 


För att få till en sådan här härlig eftemiddag/kväll på tu man hand med min kära man så krävs numera lite hjälp utifrån och igår ställde mina älskade föräldrar upp som barnvakter till våra små killar. Jag och killarna hade bakat äpplepaj som de mumsade på när vi åkte. Sedan blev det en eftermiddag med lek, bus och gos. Pytt i panna går hem hos både småkillarna och hos min pappa så jag hade ordnat så det fanns hemma till middagen. Igår meddelade dock min stora kille B att han nu "slutat med pytt i panna" så jag fixade några pannkakor till honom innan vi åkte. När vi sedan kom hem på kvällen var alla i alla fall mätta och glada med både mat, äpplepaj och lördagsgodis i magarna. Tack för hjälpen, mamma och pappa!

 

 


Vi åt pajen tillsammans med vaniljvisp och det blev väldigt gott! Så jag delar med mig av receptet, som kommer från ICA.


Knäckig äpplepaj med Havssalt

150 g smör

2 dl råsocker alt vanligt socker

½ dl vispgrädde

½ dl ljus sirap

3 dl havregryn

1½ dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 tsk flingsalt

ca 4 normalstora äpplen.

 

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Smält smöret i en kastrull tillsammans med råsocker, sirap och vispgrädde.
  3. Ta från värmen och blanda ner havregryn, vetemjöl, bakpulver och flingsalt.
  4. Dela, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Lägg dem i en smord pajform.
  5. Fördela smeten över.
  6. Grädda i ugnen ca 30 minuter, tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med grädde eller vaniljsås.


Idag är det också en händelserik dag; Valdag, Mors dag och svärmors födelsedag! Så i denna ordningen kommer dagen att spenderas och snart skall jag gå ner till Ytterby skolan och utföra min medborgerliga rättighet och skydighet och lämna min röst. Sedan skall jag och min syster bjuda vår kära mamma (pappa får också följa med) på Mordagsmiddag på en mysig restaurang nere vid älven här i Kungälv och efter det bär det av till Torslanda för att sluta upp med övriga familjen och fira svärmor som fyller 65 år idag.


Jag avslutar detta inlägg med en bild på mig och världens bästa mamma som togs för 35 ½ år sedan.   Älskar dig!!  


 




 

 


 

Av Ann-Sofie - 18 maj 2014 07:08

Förra helgen firade vi min farmor Anna som fyllde 100 år. Det var en härlig dag som började med sång och presenter i sängen och flagghissning och  ett otroligt vackert maj väder.  Födelsedags"barnet" firades sedan med kalas i Svanesund i en lokal inte lång ifrån där hon en gång föddes den 17 maj 1914.

 
      Grattis vår godiskompis!  Plockgodis var B övertygad om att Gammor önskade sig.... ;)

 

 

Min stora kille B hjälper morfar att hissa flaggan. Mormor och F hejjar på!


Farmor är pigg för sin ålder och har länge sett fram emot den här dagen så det känns väldigt roligt att hon fått uppleva den tillsammans med 90 stycken gäster; familj, släkt, vänner, grannar, hemtjänst, folkdanslaget m. fl. Både hon själv och min snart 4-åriga kille B klassade det som "det bästa kalaset" och ingen av dem ville att det skulle ta slut. En fråga som vi fick ställa oss var vad önskar man sig när man redan fyllt år 99 gånger? Bästa presenten, om man frågar farmor, var nog festen och att så många kom. Men hon fick även många blommor och,  liksom prinsessan Madeleine nu önskar till lilla Leonores dop, så önskade även farmor att man istället för att köpa en present tänkte på stiftelsen Min stora dag och lämnade en gåva i form av ett bidrag till deras arbete med att hjälpa svårt sjuka barn förverkliga sina önskedrömmar. http://www.minstoradag.org/



 

En glad 100-åring!



 

Mina små sjömanspojkar tycker det är spännande att se vad Gammor får i present,

 

Vi gjorde ett litet häfte  med text och bild om farmors liv som gästerna sedan fick ta med sig hem som tack för att de kom och var med och firade hennes stora dag.  Detta var en variant på ett så kallat fest/sånghäfte som man brukar få på bröllop och ibland på andra fester. Jag tycker om konceptet och gillar att få sådana som gäst såväl som att tillverka dem till egna fester. Jag är faktiskt ganska så förtjust i hela grejen med att ordna och planera olika tillställningar när jag tänker efter.  Så roligt med allt från att planera mat och dryck, fixa dekorationer, dukning, inbjudningskort till att ordna med underhållning. En ny karriär som festfixare kanske...någon gång! Och inte att förglömma min lilla mamma som måste hänga med på tåget eller åtminstone hoppa in som expertkonsult. Hennes åsikter och idéer i ämnet är nämligen guld värda! :)


 



Hursomhelst fanns inte hur  mycket tid som helst med eget fix inför detta kalas då inte mycket mer hinns med just nu än familjen och heltidsjobbet på Volvo. Så vi caterade buffèn som det bjöds på och köpte två fantastiska tårtor på två olika ställen. Den ena var en sommardröm med ett lager passionsfruktsmousse och ett lager jordgubbsmousse täckt med vispgrädde och bär och beställdes på Marstrands havshotell. Den andra var en Casablanca tårta som består av marängbottnar med smörkrämsfyllning och snyggt dekorerad med marsipanrosor. Den sistnämnda har vi beställt vid många högtidliga tillfällen genom åren och bakas av två duktiga systrar på Orust. Eftersom jag tyckte att det passade bra med en liten tårtbuffe bakade jag även kladdkaksmuffins i miniformat som jag frös in och dekorerade kvällen innan kalaset med lite nutellafrosting och en enkel vårblommor gjord av sugarpaste. Dessa placerades på en cupcake ställning som min svärfar tillverkade inför min mans och mitt bröllop 2010. Då bjöd vi på hembakta morotskaksmuffins med philadelphiafrosting istället för en bröllopstårta.

 

Tårtbuffè!


Här kommer iaf ett recept på kladdkakemuffins samt nutellafrosting. Till detta kalas bakade jag 80 muffins och då gjorde jag 4 satser muffinssmet och en sats nutellafrosting. Blommorna finns instruktion  på i ett tidigare inlägg i bloggen. Ett annat tips är att använda de fina små silvriga muffinsformarna av aluminium som finns att köpa på Ö&B. Bra pris och storlek samt festligt silvriga som passar till de flesta tillställningar.


Kladdkaksmuffins

ca 20 små (tex i ovan nämnda muffinsformar) alt 12 normalstora.


2 ägg

3 dl socker

1½ dl mjöl

4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100 smält smör


Smält smöret och banda sedan i övriga ingredienser och klicka ut i formarna. Grädda ca 10 min i 225 grader varm ugn.


Nutellafrosting

Recept från bloggen sockerrus


225g rumsvarmt smör

50g cream cheese

1 msk kakao

6 dl florsocker

3 tsk hett vatten

4 matskedar nutella


Blanda smör med cream cheese. Blanda i kakao. Blanda sedan i florsocker och vatten och rör slutligen i nutellan.


Häll upp i en sprits och spritsa en liten "krusidull" på muffinsen och toppa med sockerblomman.


OBS! I detta fall gjordes även en liten specialtårta till jubilaren som bakades i en lite större och festligare muffinsform och toppades med jordgubbar och blåbär samt tårtljus som bildade 100 år. Denna placerades högst upp på muffinsställningen med småmuffins runtomkring.


 

 

Grattis farmor och tack till alla som var med och firade hennes stora dag!  1000-tack även till min snälla svägerska Tove för alla fina bilder du tog på kalaset! Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva många lyckliga år!


Ovido - Quiz & Flashcards