Alla inlägg under februari 2015

Av Ann-Sofie - 15 februari 2015 08:45

Igår var det alla   -dag! Inget som vi normalt brukar fira så stort hos oss men i går fixade jag och min stora kille fin hjärtan-lunch dagen till ära åt lillebror och pappa P. Passade även på att mysa lite extra eftersom det idag  är dax för P att åka till USA på tjänsteresa igen.


Storebror har många funderingar gällande livet, kärleken och döden just nu. Han har förstått att inget har evigt liv och att alla levande varelse, oavsett om det är en människa, djur eller växt, blir gammla och dör. Detta är jobbiga tankar för honom eftersom det ger en oro men det är såklart också nödvändigt och fullt normalt att dessa tankar kommer. Fick tips på en barnbok av en granne som behandlar detta ämne som vi skulle kunna få låna. Boken heter Adjö Herr Muffin och handlar om ett gammalt marsvin som tänker tillbaks på sitt liv. Kan nog passa bra att läsa med honom


Han funderar också mycket kring kärlek och vi pratade för ett par dagar sedan om att när man blir kär så kan det kännas som hjärtat svämma över av all kärlek och enligt honom kunde hjärtat också explodera av kärlek och åka ut i rymden och tillbaks igen. Det tyckte han verkade fint och häftigt!


Så åter tillvåran hjärtanlunch och menyn.


 


Förrätt

Hjärtformade smörstekta toast med valfri topping:

- löjrom, vispad creme fraiche och hackat rödlök

- skivade jordgubbar


   


Huvudrätt

Grillad flankstek med klyftpotatis alternativt bokstavs pommes frites (finns på city gross)

Sås: hemgjord pesto med västerbottenost alt färdig Bea på burk (barnfavorit hemma hos oss)

Dekoration: Hjärtantomater. För instruktion se http://trendenser.se OBS! vi orkade inte göra dessa igår men tycker att det är ett roligt och enkelt pyssel så jag tipsar om det ändå.

     


   


Efterrätt

Glasstrutar pimpade med mjölkchoklad och strösselhjärtan samt toppade med valfri sås.


 


Vaniljglass

Färdiga glassstrutar

Mjölkchoklad

Hemgjord salt kolasås

Hemgjord varm jordgubbssås

Hjärtanströssel

Rostad vit choklad


Salt kolasås 

3/4 dl strösocker

1/2 dl vit baksirap

1/2 dl vatten

21/2 dl vispgrädde

1 krm flingsalt


Blanda socker, sirap och vatten i en stor kastrull.låt smälta ihop på hög värme. Rör då och då. Låt sedan fortsätta puttra på hög värme tills sockerlagen blivit gyllenbrun men låt bli att röra. 


Hetta under tiden upp vispgrädde i en annan kastrull. Den behöver inte koka men får gärna ryka. 


Rör  sedan ner den varma grädden i sockerlagen . Det kommer bubbla och fräsa. Låt koka sakta någon minut så att kolan tjocknar. 


Dra kastrullen från plattan och rör i flingsalt. Låt kolan svalna Och servera. 



Varm jordgubbssås

Blanda ca 500g jordgubbar (frysta eller färska) med ½ dl soker och koka samman till en sås. Mosa jordgubbarna eller låt bitarna vara som de är beroende på vilken konsistens som önskas.


Rostad vit choklad

Söt vit choklad får fin smak när den rostas och blir trevligt knaprig. Bara att smula över glass eller andra desserter.

100g vit choklad ger ca 2 dl


Sätt ugnen på 175°. Grovriv chokladen och bred ut tunt på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i mitten av ugnen ca 5 min tills den börjar få fin färg. Låt kallna och bryt i småbitar.


Montera/servera: Smölt mjölkchoklad och pensla på rånen och dekorera med strösselhjärtan och låt torka. Skeda sedan upp vaniljglass i strutarna och låt var och en dekorera med med strössel, kolasås, jordgubbssås, vit choklad enligt smak.


 


Hoppas ni alla hade en underbar alla hjärtans dag, oavsett hur den spenderades och om den firades eller ej. Jag avslutade dagen och fira med svärmor och svägerskor. Det blev en härlig utekväll med god mat på en mysig restaurang på Avenyn följt av en glittrig show med Alcazar på Rondo. Tack till svärmor för en rolig upplevelsejulklapp!


 

Av Ann-Sofie - 2 februari 2015 21:15

Idag är det "chandeleur" i Frankrike, vilket är crêpe-dagen! Eller som vi skulle säga i Sverige Pannkaksdagen! Fick mail från min franska väninna som berättade om denna dagen och jag kände att det är ju något för mig och en "högtid" som skall införas i min familj och "firas" varje år. Jag älskar ju pannkakor! Crepes är inget jag brukar göra och de är väl lite annorlunda från våra svenska traditionella pannkakor. Något som jag dock skall testa någon gång framöver men ikväll blir det tradionella pannkisar (som vi brukar kalla det för) hemma hos oss.  På crepesdagen skall man tydligen vända dem i luften...någon som inte är min grej utan jag fokuserar istället alltid på att få så hela och fina pannkor som möjligt så vi kan göra fina rullar. Barnen kallar det för rullpannkakor och de skall helst vara fyllda med "Mettemos" vilket egentligen är vanligt äpplemos, som de på dagis döpt om till Mettemos, eftersom en av deras fröknar heter Mette. Och då kallas det såklart likadant härhemma. Till mig själv brukar jag oftast köra med enkel fyllning bestående av lite strösocker samt lite pressad och riven citron. Vet ej var jag fått detta från men jag tycker det är väldigt enkelt och gott!


 


Här kommer iaf mitt recept på pannkakor


Pannkakor

8-10st


2 dl vetemjöl

5 dl mjölk

2 ägg

lite salt


Flytande smör till stekning


Vispa ut mjölet i ca hälften av mjölken så smeten blir klumpfri. Vispa sedan ner resterande mjölk och därefter ett ägg i taget. Blanda slutligen ner saltet.


Smält matfett i stekpannnam och blanda sedan ner i smeten och stek tunna pannkakor- Låt svalna och fyll med sylt, mos eller något annat smaskigt. Självklar måltidsdryck är ett glas kall mjölk!!


 


Pannkaka, crepes, panncakes, blini, roti, plättar, tjockpannkaka...ja kärt barn har många namn. Pannkakan äts över hela världen och är en urgammal rätt. Självklart skall den ha en egen dag. Smaklig pannkaka och god kväll!

Ovido - Quiz & Flashcards