Alla inlägg under oktober 2014

Av Ann-Sofie - 19 oktober 2014 22:20

Jag älskar smörgåstårta! Dock inte vilken som helst utan det skall vara "mammas smörgåstårta".  Den måste inte vara gjord av henne men ett speciellt recept, som  jag kommer dela med mig av här, måste ha använts! 


Jag har ingen aning om vart receptet kommer ifrån men så länge jag kan minnas har denna smörgåstårta ofta bjudits på vid födelsedagskalas i min familj. Jag tycker om smakkombinationen av de två lagren men ärligt talat har jag alltid tyckt allra bäst om att till frukost dagen efter äta den lilla bit som förhoppningsvis blivit över sedan kalaset. 


Förra veckan var en skitvecka hos oss då hela familjen drabbades av magsjukan som småkillarna först blev smittade av på dagis. Jag som var sist ut började äntligen känna lite matsug i fredags och då var det denna smörgåstårta som dök upp i mina tankar. Så i går morse skrev jag en handlinglista och skickade mannen till affären. Åh vad gott det blev!  Min syster kom på besök igår och blev glatt överraskad med smörgåstårtan som hon så väl känner till och tycker om.


Hursomhelst blev det ett lyxigt slut på en seg vecka och tårtan smakade som mammas original förutom att jag täckte kanterna med smulade ostbågar istället för salladsblad som jag annars brukar. Nedan följer recept och bild på denna mumsiga skapelse som är perfekt då man behöver bjuda på något gott som kan förberedas.


Mamma Annette's smörgåstårta


Man behöver följande:


Smörgåstårtbottnar, landgångsbröd alternativt ihop-pusslade kantskurna rostbröd


Lager 1

1 burk Herring (delad i småbitar)

3-4 ägg

½ tub majonnäs

hackad dill efter smak

1 tsk socker


Lager 2

1 liten burk konserverad ananas i skivor

1 äpple skalat och hackat i småtärningar

1 päron skalat och hackat i småtärningar

½ gurka skald och hackad i småtärningar

1 hg skinka skuren i småbitar

2½ dl vispad grädde samt lite majonnäs


Gör så här:

Blada alla ingredinser för respektive lager i varsin burke. Lägg sedan ett lager bröd och bred på ett tunt lager smör och lägg sedan på fyllning nr 1. Fortsätt sedan med ett nytt brödlager och lägg sedan lager 2 och toppa med sista brödlagret. Jag brukar ta undan lite grädde blandat med majonnäs och breda på runt hela tårta och ställa den kallt några timmar. Sedan dekoreras tårtan med det man tycker om. Denna tårtan pryddes med skalade räkor, kokta ägg, tunt skivade polkabetor, strimlad gurka, cocktailtomater, salta pinnar, vindruvor, dillvippor samt salladsblad och krossade ostbågar.


 

Kalasgott!!











Skapa flashcards