Alla inlägg under maj 2015

Av Ann-Sofie - 18 maj 2015 23:00

I dag är det Erikdagen och jag har grattat alla mina fina Erik som finns i min närhet. Dock känner jag inte att vi behöver någon fika eftersom vi ätit många godsaker i helgen. Min farmor har fyllt 101 år och det firade vi i lördags med lunch och kakor och tårta till efterrätt. Min mamma hade gjort en glasstårta och jag hade bakat lite småkakor.

Lillebror grattar sin Gammor!


 

Gammor Anna får en gosekram av min stora kille! 


Förutom att ha tårtkalas hejjade vi även på ett traktor rally med gamla traktorer som gick förbi mina föräldrars gård på Orust. Även födelsedagsbarnet var med och hejjade och vi placerade oss på första parkett. Uppe på flaket kopplat till Näspojkarnas (Morfar Erik, Benjamin och Filip) traktor; en Dexta.

Gammor hejjar bekvämt från bilen!


    


På kakfatet blev det kardemummasnittar, rabarberbiskvier och chokladmacarons. De sistnämnda föll dock inte mig i smaken men passade andra så jag kommer delar receptet på dessa med.


Chokladmacaroner med salt kola fyllning

Jag ville göra minimacaroner till farmor och såg att det fanns ett paket med halvfabrikat för att göra chokladmacaroner i affären. Macaroner kan ju vara lite knepiga och är inget jag är van att baka då kakor med mandel inte är min favorit så jag bestämde mig för att testa denna mix. Mixenpaketet som var mycket smidigt innehöll ett pulver som man vispade med ljummet vatten och som sedan hälldes i den medföljande spritspåsen. De blev väldigt fina men tyvärr tyckte jag inte de blev så goda. Fyllningen var dock jättegod och uppvägde den tråkiga kaksmaken något.


 


Salt Kolakrämsfyllning 
125 gram smör
200 gram ljust muscovadosocker
½ burk sötad kondenserad mjölk
1 dl sirap
1 nypa salt
flingsalt efter egen smak
 
1. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull på medelhög värme.
 
2. Tillsätt socker, kondenserad mjölk, sirap och salt och låt sjuda ihop under omrörning.
 
3. Låt krämen sjuda, utan omrörning i 5-7 minuter.
 
4. Ta av kastrullen från värmen och låt krämen svalna.
 
Montering
Sätt ihop två och två med kolakräm emellan och förvara i kyl max en vecka.
 
 
 
Rabarber är en god smak av försommar. Underbart! Därför bestämde jag mig för att baka biskvier och fylla dem med rabarbersmörkräm och toppa med vit choklad. Dessa blev riktigt goda och en klar favorit på kakfatet.
 
 
 
Rabarberbiskvier
 
Mandelbotten
 
200 g mandelmassa
½ dl socker
1 äggvita.
 
Riv mandelmassan och blanda ihop med socker och äggvita. Klicka sedan ut på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 175 grader i 10-15 min tills de fått fin färg. Låt kallna.
 
 
Rabarbersmörkräm
 
Rabarberkompott
200g skalade rabarber i småbitar
ca ½-1 dl socker beroende på smak
½ tsk vaniljpulver
Några droppar pressad citronsaft
Blanda allt i en kastrull och låt koka upp. Sjud sedan i ca 10 minuter så rabarbern blir mjuk. Ställ åt sidan och låt svalna helt.
 
Vispa sedan 150g rumsvarmt smör tillsammans med 1 dl florsocker smidigt. Blanda sedan försiktigt i rabarberkompotten Om smörkrämen skulle skära sig lägg några matskedar smörkräm på en tallrik och värm i mikron. Blanda sedan i det smälta smöret i resten av den skurna smörkrämen under vispning tills krämen är mjuk och len i konsistensen.
 
Montering
Bred på smörkräm på undersidan av varje biskvibotten. Forma gärna smöret så det blir en liten topp. Ställ biskviderna sedan i kylen. Smält vit choklad i vattenbad och doppa sedan biskverna i detta. Dekorera med strössen eller ringla över lite smält choklad.
 
 
     
 
På senaste tiden har jag blivit helt galen i kardemumma. I alla former. Har bakat flera omgångar med små kardemummabullar, har hittat att de säljer jättegoda kardemummabullar på Preem och jag har köpt honung smaksatt med kardemumma....Detta recept kommer från Roy Fares bakbok;  Delicious.
 
Kardemummasnittar    
ca 30 st
 
220 g rumsvarmt smör
2, 25 dl strösocker
2 äggulor
1 msk ljus sirap
6,5 dl vetemjöl
1½ tsk bikarbonat
2 tsk malen/ stött kardemumma (jag stötte själv hela korn)
 
Sätt ugnen på 180 grader (varmluft). Vispa smör, sockeräggula och sirap. Blanda ner resten av ingredienserna så det blir en deg.
Dela degen i fyra bitar och rulla ut dem till plåtlånga längder och lägg på två plåtar med bakplåtspapper och platta till längderna.
(Blanda ev ½ dl strösocker med 1½ tsk malen kardemumma och strö över längderna). Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills längderna fått fin färg. Skär i bitar på diagonalen och låt sedan svalna.
 
 
 
Receptet på glasstårtan hittar ni här i  form av Traktortårta med oreokex istället för digestivekex som mamma använt till farmors glasstårta.
 
   
Jag avslutar detta inlägg med en bild på killarna när de busar med sin kära moster Fin och hennes fästman R på studsmattan som de fått i födelsedagspresent i förskott av deras mormor och morfar. Stort tack till er som var snälla och hjälpte oss att bygga ihop studsmattan och återigen grattis till alla er som heter Erik därute!
Av Ann-Sofie - 8 maj 2015 18:00

I onsdags sa jag hej då till mina kollegor på Volvo truck center och byter nu bana inom Volvo. Efter en rolig tid hos dealern där jag har jobbat med ekonomi och logistik på försäljningavdelningen har jag nu valt att gå tillbaks inåt organisationen och kommer istället jobba globalt med kostnader relaterade till eftermarknaden.


Jag gillar ju att baka såväl som att äta goda bakverk och bjöd därför mina gamla jobbarkompisar på en fika innan jag slutade och dukade fram Toscakaka, Mascarponekräm och fruktsallad på mango och jordgubbar. Tack mamma utan din hjälp i måndags hade det inte blivit någon fika....!!! 


Receptet på Toscakakan kommer från en gammal bakbok och är superpedagogisk så det kommer nedan i inscannad version med väldigt tydliga instruktioner...


Toscakaka

 


  

OBS! Ett tips är att köpa redan skalad mandel så slipper man ett moment med att ta bort skalet från mandeln. Ytterligare ett tips är att använda margarin istället för smör till denna tårtbotten då jag tycker den blir lite ”lättare”.  I glasyren skall det dock vara riktigt smör!!!

Mascarponekärmen är god till det mesta och perfekt tillbehör till fruktsallad. Går säkert även att ha som fyllning i tårtor och andra bakverk.


Mascarponekräm

250g Mascarponeost

4 msk Florsocker

½ tsk vaniljpulver alt. 1 tsk vaniljsocker

3 dl vispad grädde.


Blanda ihop Mascarponeost med sockret till en slät kräm. Blanda sedan försiktigt ihop denna med vispad grädde. Voila!


 

Fick ett häftigt och väldoftande citronträd från mina fina kollegor. Blomskötsel är tyvärr inte min grej men jag skall verkligen göra mitt yttersta!! Förhoppningsvis kan jag baka en citronkaka med hemmaodlade citroner i sommar....


 


Trevlig helg önskar jag Er alla och efter en händelserik veckan skall det bli härligt att ikväll få sjunka ner i soffan!                        Blir nog Rosé i glaset....





 

Av Ann-Sofie - 1 maj 2015 21:16

I tisdags fyllde min kära make år och det firade vi på kvällen med en födelsedagfika tillsammans med närmaste familjen. Några av mina absoluta favoriter som även går bra att förbereda serverades; Mammas smörgåstårta och Key lime pie med jordgubbar och grädde. Såväl smörgåstårtan som Key lime pien var i princip klara och det enda som återstod att göra innan servering på kalasdagen var att dekorera. Väldigt smidigt när man bjuder in till kalas en kväll mitt i veckan!

 

Dessa recept har jag skrivit om tidigare i bloggen men är så goda att jag tipsar igen! Hur man väljer att dekorera är ju en smaksak och blir olika varje gång så här kommer även lite ny inspiration på detta.


 

Receptet på Smörgåstårtan hittar ni här.

 

Receptet på Key lime pie httar ni här. 

                                           Önskar Er alla en fortsatt riktigt trevlig långhelg!

Ovido - Quiz & Flashcards