Alla inlägg under april 2015

Av Ann-Sofie - 13 april 2015 21:52

Barnen sover och jag njuter av lugnet i soffan. De senaste veckorna har varit hektiska men ändå mysiga. Mitt P har varit i USA med jobbet och har varit borta lite längre än vanligt så jag och småkillarna har roat oss här hemma på egen hand. Perioden inleddes med att ta hand om febriga och förkylda små godingar varvat med bokslutsjobb.

 

Sedan var vi på minisemster med min mamma och lillasyster i Uddevalla. Spännande att bo på hotell och riktigt roligt på lekstaden. 

               


Helgen avslutade med traktorkörande med morfar på Orust och sedan blev det påskfirande i Torslanda och bus med farfar   . 

   

Sedan har vardagslivet lunkat på och det har funkat bra då barnen sovit gott bredvid mig i dubbelsängen på natten och vaknat glada och sugna på dagis på morgonen. Förra veckan hann jag även smygstarta lite på min nya tjänst då jag kommer byta jobb inom Volvo om några veckor. Skall bli roligt men samtidigt lite tråkigt att inte kunna träffa alla fina kollegor som jag lärt känna på mitt nuvarande jobb dagligen längre. Helgen som precis varit har vi ägnat oss åt kalasande samt njutit av fint vårväder...och om bara ett par dagar kommer mitt P äntligen hem. Skall bli härligt att vara tillsammans hela familjen igen! Jag ser även verkligen fram emot helgen som kommer då min syster och hennes sambo (och killarna stora idol för tillfället!)  kommer hit och hänger med barnen    på lördag så jag och P kan fira vår 5-åriga bröllopsdag lite i efterhand på tu man hand med ett efterlängtat restaurangbesök på den asieninpirerade och populära restaurangen Toso i Göteborg.


I väntan på det skall njuta av en kopp chai i en av mina nya fina ikea muggar. Jag sprang på dem och tycker verkligen att de är superfina. Enkla men ändå lite roliga med korkfatet. Och priset var överkomligt så det blev ett spontanköp! Till detta blir det nu en hembakt kardemummabulle från frysen och lite kvällsläsning.

 

För ett tag sedan utökandes min redan ganska välfyllda kokbokshylla med en ny bok där jag hittat detta recept på en ny favorit som jag skulle vilja dela med mig receptet på; Bacon och äggmuffins. Dessa är perfekta till frukost, brunch eller som lite matigare kvällsfika. Hittade dem i en bok med titeln "Ät och njut" av Åse Falkman Fredrikson. Såväl titeln som innehållet passar mig perfekt då den kombinerar tips för "lagom" sund livsstil med många goda och spännade recept. Perfekt inspirationsbok om man vill förändra eller bara få lite inspration i vardagen.


Bacon- och äggmuffins

8st


8 baconskivor

8 ägg

flytande smör eller matolja

ev. färska kryddor tex timjan eller persilja


Smaksättning: Salt och svartpeppar samt ev parmesanost eller fetaost,


Sätt ugnen på 200 grader. Smöra/olja in en muffinsplåt och lägg en baconskiva runt varje sida i muffinshålen.

Sätt in plåten i ugnen först i ca 5 min om du vill ha krispiga bacon och ta sedan ut och knäck ett ägg i varje hål och grädda ytterligare en stund tills ägget stenat. Ta ut ur ugnen och krydda med salt och svartpeppar samt ev riven ost och kryddor.

Servera gärna till frukost med en fruktsallad brevid för en perfekt start på dagen!


 

Bjuder även på en bild på min lilla prins som just nu tycker det är väldigt spännande med kvinnliga attribut och skojade lite med mig och hans storebror häromkvällen. Han kom plötsligt inspringade i vardagsrummet skrikande "jag är en mamma nu" iförd en av mina bh'ar som han hittat och lyckats sätta på sig hyfsat rätt!

 


Enjoy life!!


Av Ann-Sofie - 5 april 2015 21:57

Glad Påsk allihop! Påskhelgen lider mot sitt slut men annandagen återstår ännu vilket känns bra. Tänkte dela med mig av ett par påskinspirerade recept som funkar att baka tillsammans med barn.


Hemma hos oss är det främst lillebror som vill vara med och baka just nu och för några dagar sedan testade vi att baka mini Donuts i en s.k Donut maker. Denna maskin är betydligt enklare att använda än fritering som är den metod som man normalt använder när man skall baka donuts. Maskinen påminner om ett våffeljärn och resultatet blir små söta donutsringar som man kan smaksätta och garnera efter tycke och smak.  


Vi testade första bästa recept jag hittade på nätet och det blev bra.


Minidonuts

4,74 dl mjöl
1,8 dl strösocker
2 teskedar bakpulver
¼ tsk mald kanel
1 tsk salt
1,8 dl mjölk
2 ägg vispade
1 tsk vaniljextrakt
1 msk smält smör
 
Blanda ihop de torra ingredienserna för sig i en skål och de våta för sig, rör sen samman. Häll i smeten i en spritspåse och spritsa smeten ända upp till kanten i varje donutform. Grädda ca 3 minuter och låt sedan svalna. Garnera efter smak!
 
Vi doppade hälften i glasyr ihoprörd på mjölk, vaniljsocker och florsocker och garnerad med strössel. Resterande doppades i smält mjölkchoklad. Jag gillade helt klart chokladvarianten bäst medans småkillarna fördrog den strösslade varianten med glasyr.
 
   
 
 Det blev ytterligare ett bakverk denna påskhelg eftersom jag fick syn på en bild på några söta påskdekorerade cupcakes för ett par dagar sedan och bestämde mig för att göra något liknande tillsammans med barnen ikväll. Egentligen blev det mer pyssel än bakning eftersom jag valde att köpa färdigbakade små citronmuffins (som jag tipsat om tidigare inlägg) och vi lade istället tiden och lusten på att bara kycklingpimpa dessa.
 
De fick bli en citronfrosting baserad på philadelphiaost som sprinklades med gult strössel och sockerögon samt små näbbar utskurna från röd marsipan. Återigen var det lillebror som stod för bakandet men storebror ville gärna vara med och slicka bunken med frostingen....så betyget på frostingen var i alla fall MVG!
 
Citronfrosting med Philadelphiaost 
100g philadelphiaost
60g mjukt smör
ca 5dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk färsk citronsaft
Finrivet citronskal efter smak
Gul hushållsfärg
 
Blanda smör och philadelphiaost till en slät smet gärna med elvisp. Blanda i smaksättarna och blanda sedan i florsockret (lite i taget så det inte blir klumpar i smeten). Blanda sedan i lite gul hushållsfärg.
 
Fyll en spritspåse (gärna med en stor rund tyll) och sprita runda gula bollar på muffinsen.
 
Dekorera med gult strössel, "sockerögon" samt en näbb utskuren från marsipan (förslagsvis röd eller orange).
 
 
Vi bestämde att de små söta pippifåglarna skulle få följa med till Torslanda i morgon då vi skall hälsa på familjen där. Det var dock lite svårt att hitta ett lämpligt bo till dem men en ångkokare av bambu funkar ju perfekt eller hur?  
 
 
Ovido - Quiz & Flashcards