Alla inlägg under september 2014

Av Ann-Sofie - 24 september 2014 18:30

 LA MEME LUNE NOUS VOIT ~ DENSAMMA MÅNE SER OSS


    

" Så liten och självklar i orden men ändå stor i tanken och nära hjärtat. Att där, under den vida himlen, är vi alla lika. När våra liv korsas av snåriga vägar, när dagar ter sig sannerligen annorlunda, när platsen där du är född ska bestämma om du har lyckan i din  hand. Då och där och varje dag slår mig tanken att vi bara hade en evinnerlig tur. Det kunde lika gäna varit du eller jag "


Bilden är tecknad av  den svenske konstnären Einar Nerman i början av 1900-talet och print med samma motiv finns att köpa på  http://www.mokkasin.com/sv/. Där går just nu 200 kr av varje såld print oavkortat till Cancerfonden.


För ett år sedan började jag på min nuvarande tjänst och för att fira att kollegorna stått ut med mig så bjöd jag idag på "god frukost" i form av nybakat bröd med ost och smör till 9-fikan på jobbet. Kändes väldigt gott och lyxigt som omväxling till min vanliga frukostmacka som brukar bestå av en skiva lingongrova uttagen från frysen på morgonen pimpad med det pålägget som råkar finnas hemma. Tror att kollegorna också var nöjda för det var bara smulor kvar på skärbrädan när vi fikat klart! Nedan följer receptet om någon är sugen på att testa.


Kalljäst vitt bondbröd 2 runda bröd

50 g jäst

1 msk honung

1 msk salt

5 dl kallt vatten

12 dl vetemjöl, gärna special

1 msk olja

1. Lös jästen i vattnet och tillsätt salt och honung. Arbeta in mjölet (spar lite till utbakningen) kör i degen i hushållsassistent ca 10 min.
2. Smörj en bunke med olja invändigt och lägg ner den färdigknådade degen alternativt lägg degen i en ”inmjölad” jäskorg.   Tänk på att bunken ska vara stor. Degen ska kunna jäsa till dubbel storlek. Täck med plastfilm och sätt bunken i kylen över natten eller minst 6 timmar.

Kommentar: Jag delade den i två delar och jäste den ena delen i en vanlig bunke och den andra i en jäskorg.


3. Följande morgon stjälp ut degen från bunkarna direkt på plåten. Pudra eventuellt över lite mjöl.  Låt jäsa cirka 30 minuter på bakplåtspappersklädd plåt.


4. Degen gräddas i 20 minuter i 250 graders värme. Stäng därefter av ugnen och låt brödet stå kvar i ytterligare 15 minuter.

Kommentar: Jag gräddade i 30 min  strax under 250 graders värme i 30 minuter och tog sedan ut det och det funkade med!


   

Ett gott skratt såväl förlänger livet såväl som att det gör livet mer värt att leva! Så även go fika i måttliga mängder...


Alla kan inte förändra världen men man kan alltid göra något för alla de som finns i ens närhet.

Bjud kollegorna på överraskningsfika. Ring en vän. Lek en stund extra med dina barn trots att disken väntar. Bjud din älskade på dennes favoriträtt. Hälsa på någon gammal släkting. Osv.

Av Ann-Sofie - 14 september 2014 10:08

Det är verkligen inte varje dag jag får klä upp mig och gå på fest men plötsligt så händer det! Då gäller det att ta vara på tillfället. Min fina vän L hade ordnat en härlig födelsedagsfest med ett lite ovanligt tema "Desperate housewives" vilket passade bra då hon bara bjudit just desperate housewives (!?) eller?  Hursomhelt var det fantastikt bra fixat och genomtänkt med en god buffé och superfint dekorerat. Inte varje dag man blir välkomnad och fotad på röda mattan!


                                


En födelsedagspresent till denna tjej måste vara lite glammig tycker jag så det fick bli en fantastiskt fin (och god hoppas jag!) flaska champagne som var designad av vår duktiga svenska designer Ida Sjöstedt. Till detta passade jag på att baka fina små parmesankex. Framöver kommer jag vara föräldraledig och vara hemma med mina små killar på måndagar och i måndags, som var första dagen hemma, passade jag och min stora kille på att baka dessa kex när lillebror sov middag. Förutom detta blev det även ett tandläkarbesök och i övrigt bara myste vi hemma tillsammans. Helt underbart!


 


Kakorna blev jättegoda så här kommer receptet. Om man vill kan man även lägga ihop två och två och fylla dem med någon typ färskoströra och kanske toppa med en bit rökt lax men jag tyckte de är godast naturella tillsammans med ett glas champagne!


Parmesankex

Recept från boken Fest med systrarna von Sydow.

ca 15 st


100g rumsvarmt smör

1 msk rårörsocker

1½ dl riven färsk parmesan

2½ dl vetemjöl

några kvistar persilja, timjan eller dill

1 äggvita


Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ost och mjöl, blanda ihop till en smulig deg. Rulla degen till en längd. Ca 3-4 cm i diametern. Plasta in degrullen och låt vila ca 30 min i kylen. Värm ugnen till 175 g. Skär upp degen i max ½ cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla kakorna tunt med äggvita och fäst ett valfritt litet blad elelr kvist.


Grädda mitt i ugnen cira 8-10 min och låt svalna på plåten.


  
Denna helg och vecka har idag avslutats med ett brunchbesök på Stora Holms säteri (Rekommenderas varmt!!) följt av en god middag tillsammans med nära & kära. Kvällen avrundas nu med lite valvaka. Och ja hur skall detta sluta? Känns tyvärr som att vi går en väldigt osäker framtid till mötes.

Ovido - Quiz & Flashcards