Direktlänk till inlägg 19 oktober 2013

Lördagsmys med american panncakes!

Av Ann-Sofie - 19 oktober 2013 11:56

Idag passar vi på att njuta av helgen och att vara tillsammans lite extra eftersom Pär skall till USA på tjänsteresa i veckan och blir borta 10 dagar. Just nu känns det som en evighet men eftersom det kommer bli fullt upp kommer ju tiden gå snabbare än man tror!


 Fick en stund över att blogga nu eftersom Pär och B åkt till mataffären för att handla framför allt lite inför kvällen då vi får besök av min syster och hennes kille samt hund! På menyn står det skaldjur, bröd och ost samt Keylime pie till dessert. Blir nog även att jag gör en x-tra dessert eftersom jag fått lite äpplen och är sugen på att testa ett recept på Tarte tatin som de bakade i förra veckans lördagsprogram av Go'kväll. Ser fram emot en riktigt god och trevlig kväll!


Efter välling och kaffemys i soffan i morse bestämde jag mig för att lyxa till frukosten lite och gjorde amerikanska pannkakor. Beroende på smak så toppades de med olika godsaker. Samtliga fick blåbär och lillebror fick även lite banan i sina. Storebror nöjde sig dock inte med detta utan ville även ha russin i och på sin pannkaka. Och som den godisgris jag är så hällde jag även lite lönnsirap över mina...mmm yummie!   


Receptet på pannkakorna kommer från Ebbas von Sydows amerikanska svåger och är publicerat i hennes och hennes syster Amys kokbok. Den bjuder på många goda recept men även fina bilder från mysiga Marstrand inte långt härifrån.


Jeffs amerikanska pannkakor
ca 10 stycken


50g smör

1 ägg

3 dl mjölk

3 dl mjöl

3½ tsk bakpulver

1 tsk salt

1 tsk socker


Smält smöret och vispa sedan ned mjölk samt ägg. Blanda ner de torra ingredienserna i smeten och vispa tills smeten blir slät. Låt gärna smeten vila en stund innan gräddningen. Stek i medelvarm stekpanna med smör i ungefär 1-2 minuter per sida. Pannkakorna skall vara tjock.


Serveras med frukt eller bär och lönnsirap om så önskas.


Tips!  Blanda gärna i tex banan, blåbär eller något annat ni tycker om i smeten innan gräddning.
  


 
  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards