Direktlänk till inlägg 29 april 2013

Bullmamma och hemmafru idag - nästa måndag blir det andra bullar!

Av Ann-Sofie - 29 april 2013 11:14

I dag är jag hemma och myser och bakar med killarna, nästa måndag stämplar jag in på Volvo i Arendal igen.....oj vad tiden hemma med killarna har gått fort! Snart är det tio månader sedan vår F föddes och B blev en stolt storebror och mitt och min mans liv förändrades ytterligare en gång i och med att vi blev tvåbarnföräldrar. Storebror har alltid gillat att prata och när han fick se lillebror för första gången kom dessa fina ord ur hans mun medan han klappade honom på huvudet; "Jättesöt, jättemjuk och jättefin!"

Oh, vad vilka underbara ord i en mammas öron....     


Storebror och lillebror, augusti 2012


När jag frågade B vad han ville göra idag var det givna svaret att leka med "cars"-bilarna men han sa även att han ville baka lite så jag bestämde att vi kunde testa att göra en av mina favritkakor när jag var liten; Havereflarn! Så när lillebror somnat i vagnen i källaren så satte vi igång men storebror var inte så motiverad idag utan bestämde sig för att jobba lite och tvätta mammas köksluckor istället. Oh, vad blött och fint det blev! Så det slutade med att jag bakade ensam men efter lunch så smakade vi på en kaka var och den fick godkänt. Fast de skulle vara runda och fina annars ville han inte ha någon så några blev dock underkända men det gör inget för de äter jag så gärna upp istället!



Här kommer receptet på dessa mumsiga och lättgjorda småkakor:

 


Havreflarn/Knäckflarn

ca 40-50 st


150 g margarin
2 dl socker
1/2 dl sirap
1/2 dl grädde
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker


Smält margarinet i en gryta. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop. Klicka ut smeten (stora som 5-kronor ungefär) på bakpappersklädda plåtar. Jag brukar lägga 13 på varje plåt, (3-2-3-2-3) då de breder ut sig en del. Grädda ca 5 min i 200 grader. Låt flarnen kallna på plåten. Om man vill kan man lägga ihop dom två och två med chokladkräm mellan.


Chokladkräm:
50 g smör
1 msk kakao
1 msk florsocker


Rör till en smidig kräm och lägg mellan flarnen.


Jag har även tänkt testa att smälta mörk lindtchoklad med havssalt och doppa halva kakan i, återkommer med rapport om detta i ett senare inlägg!


Nu skall jag fortsätta att  njuta av dagen tillsammans med mina killar.....och såklart köra runt med Blixten, Bärgaren och de andra bilarna i garaget!


Myser med min älskade lilla bebis som nu bara har ett par månader kvar till ettårsdagen!


 



 
 
Nillas Hälsa & Harmoni

Nillas Hälsa & Harmoni

29 april 2013 18:30

Hej Ann-Sofie!
Vilken fin blogg du har och vilka goda recept!
Mysigt att läsa om din tid tillsammans med barnen - du verkar trivas bra med det. Ja, det är viktigt att njuta,för snabbare än du tror så är de små barnaåren förbi!
Hälsningar /Gunilla

http://nillashalsaharmoni.wordpress.com

 
Ingen bild

Ann-Sofie

2 maj 2013 18:38

Tusen tack Gunilla! Tove har visat din blogg och hemsida och de är väldigt fina med!! Ha det gott o hälsa Roger! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards