Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

Kalas kalas kalas.....

Av Ann-Sofie - 23 juni 2013 20:15

...kalas är alltid kul men de roligaste kalsen är ändå barnkalas tycker jag! Barn kommer in i olika faser och får olika intressen och att spegla det på kalaset i form av en tårta, dukning, mat, inbjudningskort är skoj. När våran stora kille B fyllde ett år hade han ju lite svårt att själv förmedla hur han ville ha det men en sak visste vi och det var att han älskade sin gosis Snurris. Denna vita fina kanin han fick av sina kusiner A & L när han kom hem från BB och som döptes till Snurröra av kusinerna. Detta förenklade vi något och det blev Snurris som han fortfarande älskar högt och som får följa med överallt och inte längre är en vit kanin utan mer grådaskig. Jag gjorde därför en tårta med Snurris som modell som jag skar ut ur två rulltårtsbottnar och fyllde med jordgubbar och grädde. Sedan spritsade vi grädde runt hela vilket fick vara pälsen och han fick även ögon och mun samt ett marsipanhjärta dekorerad med födesdagsbarnets namn och ett ljus. Det verkade som B kände igen sin gosis och blev glad när han fick syn på  tårtan. Även när han nu 2 år senare ser bild på tårtan säger han att det är hans Snurristårtan.


 
  


2-årsdagen inföll 4 dagar före lillebrors födelse så jag kanske inte hade all önskbar energi att fixa kalas men vi gjorde en enkel jordgubbstårta med ett marsipanlock som dekorerades med en traktor utskuren i marsipan och även den dekorerades med födelsedagsbarnets namn med detta år var det dags att sätta två ljus på tårtan, dessa i forma av fotbollar . Så söta!  Under hans första halvår på dagis sov han över torsdag till fredag hos sin mormor och morfar nästan varje vecka och var ofta ute och åkte ”Track” (=traktor) med morfar. Därför blev det en lättgjord traktortårta denna gång.

 


Vi hade även ett amerikanskt Cowboy och track tema på kalaset då vi grillade hamburgare och åt andra amerikanska godsaker samt var utklädda till cowboys. I år blir det bara ett allmänt kalastema eftersom småkillarna skall ha kalas ihop (även jag får vara med på ett hörn) och jag skall försöka få till varsin tårta till dem som speglar det de tycker bäst om just nu. Men mer om detta  i ett senare inlägg när det är kalasdax igen! Dock är detta det sista inlägget jag kommer länka till på fb så om ni är intresserade att fortsätta läsa min blogg är ni välkomna in och kolla när ni känner för det och om ni inte vill riskera att missa något har jag förstått att man kan anmäla sig att följa bloggen. Ha en fortsatt skön söndag och hoppas att ni haft en underbar midsommarhelg!


  Tårtbuffen på 1 årskalaset                             Tårtbuffen på 2 årskalaset.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards