Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

Gammors 99-årsdag firades med hallonstårta!!

Av Ann-Sofie - 15 maj 2013 15:17

Pojkarnas gammor dvs min farmor har fyllt 99 år och vi har varit på Orust och firat henne. Storebror bestämde vad vi skulle ha på oss och eftersom vi inte hade några "monsterkläder" (hur det nu ser ut!) tyckte han att det var passande om han och lillebror hade slips och jag skulle ha klänning. Japp väldigt tjusiga blev vi och gammor Anna var glad att småkillarna kom och grattade. Jag hade förberett present och tårta i veckan. Paketet var väldigt liten och hon förstod inte vad det var eftersom jag slagit in ett litet minneskort som jag fyllt med bilder som jag tror hon skulle gilla (mest på killarna men lite annat också). Jag hade även tagit med en digital fotoram där hon kan titta på bildspelet.

 

Lillebror undersöker en av gästernas fina sjal....

  

  Storebror också fin i slips dagen till ära!



Tårtan ja den blev en variant från söndagens med samma rabarbercurd och grädde fast hallon istället för jordgubbar. Botten blev dock en annan då jag ville testa att använda marängen i den  "Glömda marängtårtan" som jag skrivit om i tidigare inlägg i bloggen. Den blev också mycket god och lika "fin" som varianten i föregående inlägg..


 

Min stora kille hjälper sin gammor att blåsa ut ljusen på tårtan! (sommaren kom och hälsade på så det var varmt på kalaset)


Alltså tänk om kunde vara lika pigg som min farmor när man fyller 99 år, då skulle jag också se fram emot den dagen....Nu är det mindre än ett år kvar till 100 årsdagen vilken jag vet att farmor redan ser fram emot! Då tror jag faktiskt att jag skall göra en stooor tårta och fylla den med 100 små ljus......och farmor behöver inte vara orolig för att blåsa ut alla ljusen då jag vet att två små killar kommer hjälpa till med detta med stor entusiasm!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards