Direktlänk till inlägg 2 februari 2015

Pannkaks-dagen!!

Av Ann-Sofie - 2 februari 2015 21:15

Idag är det "chandeleur" i Frankrike, vilket är crêpe-dagen! Eller som vi skulle säga i Sverige Pannkaksdagen! Fick mail från min franska väninna som berättade om denna dagen och jag kände att det är ju något för mig och en "högtid" som skall införas i min familj och "firas" varje år. Jag älskar ju pannkakor! Crepes är inget jag brukar göra och de är väl lite annorlunda från våra svenska traditionella pannkakor. Något som jag dock skall testa någon gång framöver men ikväll blir det tradionella pannkisar (som vi brukar kalla det för) hemma hos oss.  På crepesdagen skall man tydligen vända dem i luften...någon som inte är min grej utan jag fokuserar istället alltid på att få så hela och fina pannkor som möjligt så vi kan göra fina rullar. Barnen kallar det för rullpannkakor och de skall helst vara fyllda med "Mettemos" vilket egentligen är vanligt äpplemos, som de på dagis döpt om till Mettemos, eftersom en av deras fröknar heter Mette. Och då kallas det såklart likadant härhemma. Till mig själv brukar jag oftast köra med enkel fyllning bestående av lite strösocker samt lite pressad och riven citron. Vet ej var jag fått detta från men jag tycker det är väldigt enkelt och gott!


 


Här kommer iaf mitt recept på pannkakor


Pannkakor

8-10st


2 dl vetemjöl

5 dl mjölk

2 ägg

lite salt


Flytande smör till stekning


Vispa ut mjölet i ca hälften av mjölken så smeten blir klumpfri. Vispa sedan ner resterande mjölk och därefter ett ägg i taget. Blanda slutligen ner saltet.


Smält matfett i stekpannnam och blanda sedan ner i smeten och stek tunna pannkakor- Låt svalna och fyll med sylt, mos eller något annat smaskigt. Självklar måltidsdryck är ett glas kall mjölk!!


 


Pannkaka, crepes, panncakes, blini, roti, plättar, tjockpannkaka...ja kärt barn har många namn. Pannkakan äts över hela världen och är en urgammal rätt. Självklart skall den ha en egen dag. Smaklig pannkaka och god kväll!

 
 
Tove

Tove

2 februari 2015 21:42

Mums! Så gott! På en måndag dessutom!:-) Krama pojkarna från mig!

http://tovemotivationskes.blogg.se

 
Ingen bild

Mammiskafferep

2 februari 2015 21:52

Tack Tove! Skall krypa ner och krama dem om en stund eftersom de sover i min och Pärs säng i natt. Pär åkte ju till Lyon idag och när han är på tjänsteresa passar vi på att sova tillsammans alla 3. Natti och kram på dig med

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards