Direktlänk till inlägg 30 januari 2015

Semlefredag!

Av Ann-Sofie - 30 januari 2015 07:00

Jaja det är bara en vanlig fredag och inte Fettisdag men man får äta semlor ändå tycker jag! Fettisdagen är i kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars. I år infaller den den 17 februari. Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen. Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen.


Semlor är inte min favorit bland bakverk men det hör ju ändå till under den här tiden på året och det finns ju andra i familjen samt kollegor som tycker semlor är väldans gott. Eftersom jag är måttligt förtjust i såväl storleken som mandelmassegojset så gör jag helst mina egna och då i lite mindre format. I år har jag valt att fyllt några med Nutella istället för mandelmassa. En sådan kommer iaf jag att välja att äta då det blev riktigt smaskigt med en klick vispad grädde ovanpå och lite siktad florsocker. För de som hellre vill ha den traditionella mandelmassefyllningen får självklart detta i sina...och om man tycker de är för pyttiga kan man ju alltid  ta fler!


Här kommer ett recept på semlebullar som passar bra när man vill göra semlor av modell mini.


Minisemlor

ca 30 st
Recept från Tareq Taylor


50g smör

2dl mjölk

½ dl filmjölk

25g jäst

½ dl strösocker

½ tsk salt

½ tsk malen kardemumma

ca 6 dl vetemjöl


1 ägg


Vispgrädde

Nutella alt mandelmassa


Smula ner jästen i degbunken.  Smölt smöret i en kastrull. Tillsätt mölk och filmjölk och värm tll 37 grader.  Häll över jästen och blanda i salt och socker och rör tills jästen lösts sig. Tillsätt kardemumma. Arbeta ner mjölet och låt degen jäsa till dubbel storlek i ca 1 timma.


Forma sedan degen till bollar, stora som en halv golfboll. Låt sedan jäsa under handduk i ca 20 min. Pensla bullarna med ägg och grädda i 200 grader i ca8 min. Låt svalna.


Vispa grädde. Skär av locket på bullarna och smeta på nutella och spritsa sesan på grädden. Om man hellre vill ha mandelmassefyllning så gröp ur lite ur bottendelen på bullen och blanda detta med mandelmassa som är riven. Om det blir torrt tillsätt lite ovispad grädde. Fyll sedan urgrpningen med mandelmasseblandningen och toppa med vispad grädde.


Avsluta sedan med att lägga på locket oavsett fyllning och pudra över rikligt med florsocker.


 

Idag blir det lite fredagsfika på jobbet och då kommer jag bjuda på dessa! Två  med Nutellafyllning och övriga med

traditionell fyllning. Skall bli spännande att se om någon mer än jag väljer Nutellavarianten....Trevlig helg!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards