Direktlänk till inlägg 27 november 2014

Godaste lussebullarna!

Av Ann-Sofie - 27 november 2014 15:30

Mellan alla sjukdomar som avlöst och avlöser varandra (nu går magsjukan här) så har jag och barnen hunnit baka en sats lussebullar. Fantastiskt goda efter ett recept som bagaren Anna Björlin bakade på tv-programmer go'kväll i lördags. Vi gjorde två varianter dvs halva satsen med smör och sockerfyllning och halva utan fyllning och båda blev riktigt goda och saftiga. Okej de med fyllning blev saftigare men inga blev torra.... ;) 


Saffransbullar

Saffransdeg:

  • 300 g mjölk (3 dl)
  • 0,5 g saffran (1 paket)
  • 1 tsk socker
  • 30 g röd jäst
  • 600-660 g vetemjöl (ca 10 - 11dl)
  • ½ tsk salt
  • 120 g smör, rumstempererat
  • 140 g vit sirap (ca: 1 dl)

Grundfyllning med mandel:

  • 80 g smör, rumstempererat
  • 80 g mandelmassa
  • 25 g socker (ca: ¼ dl)

OBS! Jag ville inte ha mandelmassa i mina så jag struntade i det och tog lite mer smör och blandade med råsocker istället för strösocker och lite vaniljpulver. Det blev väldigt mumsiga och saftiga bullar det med!

Vid bakningen:

  • 1 st ägg till pensling
  • råsocker

Mortla saffran med 1 tsk socker, koka upp mjölk med saffran och låt stå till den svalnat till rumstemperatur.

Smula ner jästen i mjölken och rör till den löst sig. Blanda mjölk, jäst och hälften av mjölet först, låt det gå ihop till en smidig deg. Tillsätt resterande ingredienser och kör på medelhastighet i ca: 10 min. i degblandare tills degen börjar bli glansig på ytan och släpper fint från kanterna.

Låt vila i bunken under duk i ca: 20-30 min. Blanda alla ingredienser till fyllningen till en jämn massa. Dela degen i två bitar.

”Saffransknut”
Kavla ut biten till ca: 30 cm bred och ca: 50 cm lång. Stryk på fyllning. Vik degen på bredden, skär remsor ca: 2 cm breda (50-60 g). Rulla knutar och lägg gärna i muffinsform. Sätt på plåt. Låt jäsa under duk till dubbel storlek. Pensla med ägg och strö på råsocker. Grädda i 200°C i 8-10 min.

”Saffransfläta”
Dela degen på 12 små bitar. Ca: 50 g styck. Forma först till runda, sedan till något avlånga stycken, låt dessa vila någon minut. Rulla ut degstyckerna till avlånga strängar, ca: 30 cm. Gör en ögla på mitten, vik igenom, vrid runt och forma en liten fläta.

Låt jäsa under duk till dubbel storlek. Tryck ner ett par russin om så önskas. Pensla med ägg. Grädda i 225°C i 6-8 min. till fin ljus färg.


 


Bäst på decemberfikat tillsammans med lite glögg och pepparkakor pimpade med st. Agur ost!


Frågan är dock om det finns några kvar till Lusse så goda som de var....!!?? ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards