Direktlänk till inlägg 24 september 2014

För en bättre värld!

Av Ann-Sofie - 24 september 2014 18:30

 LA MEME LUNE NOUS VOIT ~ DENSAMMA MÅNE SER OSS


    

" Så liten och självklar i orden men ändå stor i tanken och nära hjärtat. Att där, under den vida himlen, är vi alla lika. När våra liv korsas av snåriga vägar, när dagar ter sig sannerligen annorlunda, när platsen där du är född ska bestämma om du har lyckan i din  hand. Då och där och varje dag slår mig tanken att vi bara hade en evinnerlig tur. Det kunde lika gäna varit du eller jag "


Bilden är tecknad av  den svenske konstnären Einar Nerman i början av 1900-talet och print med samma motiv finns att köpa på  http://www.mokkasin.com/sv/. Där går just nu 200 kr av varje såld print oavkortat till Cancerfonden.


För ett år sedan började jag på min nuvarande tjänst och för att fira att kollegorna stått ut med mig så bjöd jag idag på "god frukost" i form av nybakat bröd med ost och smör till 9-fikan på jobbet. Kändes väldigt gott och lyxigt som omväxling till min vanliga frukostmacka som brukar bestå av en skiva lingongrova uttagen från frysen på morgonen pimpad med det pålägget som råkar finnas hemma. Tror att kollegorna också var nöjda för det var bara smulor kvar på skärbrädan när vi fikat klart! Nedan följer receptet om någon är sugen på att testa.


Kalljäst vitt bondbröd 2 runda bröd

50 g jäst

1 msk honung

1 msk salt

5 dl kallt vatten

12 dl vetemjöl, gärna special

1 msk olja

1. Lös jästen i vattnet och tillsätt salt och honung. Arbeta in mjölet (spar lite till utbakningen) kör i degen i hushållsassistent ca 10 min.
2. Smörj en bunke med olja invändigt och lägg ner den färdigknådade degen alternativt lägg degen i en ”inmjölad” jäskorg.   Tänk på att bunken ska vara stor. Degen ska kunna jäsa till dubbel storlek. Täck med plastfilm och sätt bunken i kylen över natten eller minst 6 timmar.

Kommentar: Jag delade den i två delar och jäste den ena delen i en vanlig bunke och den andra i en jäskorg.


3. Följande morgon stjälp ut degen från bunkarna direkt på plåten. Pudra eventuellt över lite mjöl.  Låt jäsa cirka 30 minuter på bakplåtspappersklädd plåt.


4. Degen gräddas i 20 minuter i 250 graders värme. Stäng därefter av ugnen och låt brödet stå kvar i ytterligare 15 minuter.

Kommentar: Jag gräddade i 30 min  strax under 250 graders värme i 30 minuter och tog sedan ut det och det funkade med!


   

Ett gott skratt såväl förlänger livet såväl som att det gör livet mer värt att leva! Så även go fika i måttliga mängder...


Alla kan inte förändra världen men man kan alltid göra något för alla de som finns i ens närhet.

Bjud kollegorna på överraskningsfika. Ring en vän. Lek en stund extra med dina barn trots att disken väntar. Bjud din älskade på dennes favoriträtt. Hälsa på någon gammal släkting. Osv.

 
 
Tove

Tove

9 oktober 2014 13:37

Så sant, Annso! Det är ofta det lilla som gör det! Och gofika är du bra på!;-)

Många kramar!

http://tovemotivationskes.blogg.se

Ann-Sofie

13 oktober 2014 22:40

Tack Tove va glad jag blir! Fika eller en promenad med en vän är verkligen bäst! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards