Direktlänk till inlägg 5 augusti 2014

Bästa dagen!

Av Ann-Sofie - 5 augusti 2014 20:15

Vilket härligt sommarväder vi haft i år vilket gett många tillfällen till bad och plask! Vi har badat i såväl sött som salt vatten och beroende på tidpunkten på dagen älskar jag båda delarna. Att åka ut till havet på förmiddagen och leka i sanden, fiska krabbor, fika och bada bäddar ju för att bli "bästa dagen" som min fyrååringen uttrycker sig just nu när något varit riktigt roligt. Dock kan det snabbt gå över till att bli "sämsta dagen" en stund senare om något inte blir som han tänkt sig. Att åka ut till en spegelblank och ren insjö och ta ett uppfriskande kvällsdopp är enligt min mening också en fantastisk skön avslutning på bästa dagen!


Bästa dagen bör också innehålla en god fika som gärna med säsongens goda bär så här kommer några varianter som kan bakas med såväl hallon, blåbär eller vinbär beroende på smak och/eller tillgång.


Blåbärsmarängpaj

6-8 bitar

Recept från tidningen Hembakat


4½ dl vetemjöl

150 g rumsvarmt smör

1 msk strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

3 äggulor

1 msk mjölk


Fyllning

3 äggvitor

1 dl socker

1 msk vaniljsocker

ca 6 dl färska blåbär


Garnering

Florsocker och ev mer blåbär.


1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Blanda ihop smör, mjöl, socker, vaniljsocker och salt till en smulig massa. Tillsätt sedan äggulor och mjölk och knåda sedan snabbt samman till en deg. (Jag blandade ihop degen i matberedaren)

3. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen medan du gör fyllningen.

4. Fyllning: vispa äggvitor till ett hårt skum och rör ner vaniljsocker, socker och blåbär. Häll blandningen i pajskalet-

5. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 min. Låt svalna och pudra över med florsocker och garnera eventuellt med fler blåbär.

OBS! Som man kan se på bilden nedan strutade jag i att dekorera pajen och den blev mycket god och uppskattad ändå! ;)



  
Denna kaka passade mycket bra till kaffet då jag och B hjälpte gammelfarmor Anna (Gammor) att ordna fika i finrummet när hennes släktingar från Stockholm kom på besök en eftermiddag i juli. Riktigt rolig eftersom han själv fick botanisera bland gammors olika kaffeserviser och duka med den han tyckte var finast. Denna dag blev det blåprickiga kaffekoppar och fat samt blå glasassietter. Mycket bra val tyckte även jag!



Vinbärskaka med marängtäcke

8-10 bitar

Recept från tidningen Drömhem & Trädgård


200 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker

3 äggulor

1 dl mjölk

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker


Maräng

3 äggvitor

1 dl strösocker

1 tsk maizena

3 dl röda vinbär


1. Vispa smör och socker vitt och pösigt. Vispa sedan i äggulorna ett i taget. Rör ner mjölken i smeten.

2. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vänd i smeten. Häll smeten i smord och bröad form, ca 24 cm i diametern. Jag använda två mindre formar. 

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 200 grader i 30 min.

4. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd i sockret lite i taget. Vänd sedan i maizena och sist de röda vinbären. Bred slutligen marängsmeten över kakan och grädda i ca 10 min i 175 grader till marängen fått fin färg. 

  

     Denna kaka fast bakad i mindre form bjöd även pojkarna sin faster T på.  Det var en väldigt mysig fikastund på altanen framför lekstugan en varm sommardag.


 

 

     
Snabb Hallonkaka

125 g smör
1½ dl strösocker
1 ägg
1,75 dl vetemjöl


Fyllning
1–2 dl Hallon eller andra bär eller frukt av den sort du gillar mest, färska eller frysta.

Pärlsocker


GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och tillsätt resten av ingredienserna i nämnd ordning. Du behöver inte vispa utan bara röra ihop allt till en slät smet.

2. Häll smeten i smord och bröad form med löstagbar kant, 22–24 cm i diameter. Lägg bären eller frukten på ytan. Strössla över pärlsocker. Om man valt att göra en äpplekaka så pudra gärna även över lite kanel.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 30–35 min eller tills den fått fin färg och inte är kladdig. Låt den svalna i formen.


Jag har tyvärr ingen bild på denna kakan men lägger ändå ut receptet eftersom det är en sån enkel, snabb och fantastiskt god kaka som alltid funkar att bjuda på. Om vi får oväntat besök så bakar jag gärna denna kaka alternativt en klassisk kladdkaka. 


Trots att jag började jobba igår så är det ju fortfarande sommar så jag önskar  er alla en härlig fortsatt

sommar med mycket sol, bad och fika i trädgården!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards