Direktlänk till inlägg 25 maj 2014

Barnvakt, äpplepaj och födelsedagspresent!

Av Ann-Sofie - 25 maj 2014 09:55

Igår fick P sin födelsedagspresent från mig. Det blev ett biobesök med en film utvald att passa honom (den nya X-men filmen) och eftersom det var en present så slog jag till med VIP bio. Det vill säga; riktigt sköna fåtöljer och fritt godis, dricka och popcorn. Även om science fiction inte riktigt är min grej så var faktiskt filmen riktigt bra. Efter filmen chansade vi på att det skulle finnas ett par ströplatser på, den ofta fullbokade, ganska nya restaurangen "the Barn". Yes, vi lyckades och fick platser vid baren och beställde var sin burgare med pommes frites. Det var supergott och inte likt de vanliga Hamburgermenyerna. Min bestod av en hamburgare som hette "Grisen" som innehöll lönnsirapsbacon, picklad rödlök och baconmajjo. Som sideorder beställde jag ljuvligt goda och knapriga sötpotatis pommes frites med tryffedip. Yummie! Mitt P var minst lika nöjd med sin burgare "Prästen" som var toppad med Sivans prästost lagrad i 18 månader samt karamelliserad lök. Till detta åt han Allumette pomme frites (riktigt tunnt strimmlade pommes) med chilidip och inlagda jalapenos. Tyvärr blir det inte så många restaurangbesök för vår del just nu så det finns inte så många restaurangtips i denna blogg men vi var verkligen supernöjda med detta ställe och rekommnerar det varmt. Avslappnat, otroligt gott med lite annorlunda tvist på burgare och tillbehör samt en häftig miljö. En restaurang som verkligen följer sin röda tråd "Ladan" från dasset till övrig inredning och mat. Jag som körde igår drack deras hemgjorda lemonad som även den är värd att nämna som ett väldigt bra alkoholfritt alternativ. 


 


För att få till en sådan här härlig eftemiddag/kväll på tu man hand med min kära man så krävs numera lite hjälp utifrån och igår ställde mina älskade föräldrar upp som barnvakter till våra små killar. Jag och killarna hade bakat äpplepaj som de mumsade på när vi åkte. Sedan blev det en eftermiddag med lek, bus och gos. Pytt i panna går hem hos både småkillarna och hos min pappa så jag hade ordnat så det fanns hemma till middagen. Igår meddelade dock min stora kille B att han nu "slutat med pytt i panna" så jag fixade några pannkakor till honom innan vi åkte. När vi sedan kom hem på kvällen var alla i alla fall mätta och glada med både mat, äpplepaj och lördagsgodis i magarna. Tack för hjälpen, mamma och pappa!

 

 


Vi åt pajen tillsammans med vaniljvisp och det blev väldigt gott! Så jag delar med mig av receptet, som kommer från ICA.


Knäckig äpplepaj med Havssalt

150 g smör

2 dl råsocker alt vanligt socker

½ dl vispgrädde

½ dl ljus sirap

3 dl havregryn

1½ dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 tsk flingsalt

ca 4 normalstora äpplen.

 

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Smält smöret i en kastrull tillsammans med råsocker, sirap och vispgrädde.
  3. Ta från värmen och blanda ner havregryn, vetemjöl, bakpulver och flingsalt.
  4. Dela, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Lägg dem i en smord pajform.
  5. Fördela smeten över.
  6. Grädda i ugnen ca 30 minuter, tills pajen är gyllenbrun och knäckig. Servera med grädde eller vaniljsås.


Idag är det också en händelserik dag; Valdag, Mors dag och svärmors födelsedag! Så i denna ordningen kommer dagen att spenderas och snart skall jag gå ner till Ytterby skolan och utföra min medborgerliga rättighet och skydighet och lämna min röst. Sedan skall jag och min syster bjuda vår kära mamma (pappa får också följa med) på Mordagsmiddag på en mysig restaurang nere vid älven här i Kungälv och efter det bär det av till Torslanda för att sluta upp med övriga familjen och fira svärmor som fyller 65 år idag.


Jag avslutar detta inlägg med en bild på mig och världens bästa mamma som togs för 35 ½ år sedan.   Älskar dig!!  


 




 

 


 

 
 
Emilie

Emilie

27 maj 2014 12:24

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

http://www.hittarecept.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards