Direktlänk till inlägg 18 maj 2014

Farmors härliga 100-årskalas!

Av Ann-Sofie - 18 maj 2014 07:08

Förra helgen firade vi min farmor Anna som fyllde 100 år. Det var en härlig dag som började med sång och presenter i sängen och flagghissning och  ett otroligt vackert maj väder.  Födelsedags"barnet" firades sedan med kalas i Svanesund i en lokal inte lång ifrån där hon en gång föddes den 17 maj 1914.

 
      Grattis vår godiskompis!  Plockgodis var B övertygad om att Gammor önskade sig.... ;)

 

 

Min stora kille B hjälper morfar att hissa flaggan. Mormor och F hejjar på!


Farmor är pigg för sin ålder och har länge sett fram emot den här dagen så det känns väldigt roligt att hon fått uppleva den tillsammans med 90 stycken gäster; familj, släkt, vänner, grannar, hemtjänst, folkdanslaget m. fl. Både hon själv och min snart 4-åriga kille B klassade det som "det bästa kalaset" och ingen av dem ville att det skulle ta slut. En fråga som vi fick ställa oss var vad önskar man sig när man redan fyllt år 99 gånger? Bästa presenten, om man frågar farmor, var nog festen och att så många kom. Men hon fick även många blommor och,  liksom prinsessan Madeleine nu önskar till lilla Leonores dop, så önskade även farmor att man istället för att köpa en present tänkte på stiftelsen Min stora dag och lämnade en gåva i form av ett bidrag till deras arbete med att hjälpa svårt sjuka barn förverkliga sina önskedrömmar. http://www.minstoradag.org/



 

En glad 100-åring!



 

Mina små sjömanspojkar tycker det är spännande att se vad Gammor får i present,

 

Vi gjorde ett litet häfte  med text och bild om farmors liv som gästerna sedan fick ta med sig hem som tack för att de kom och var med och firade hennes stora dag.  Detta var en variant på ett så kallat fest/sånghäfte som man brukar få på bröllop och ibland på andra fester. Jag tycker om konceptet och gillar att få sådana som gäst såväl som att tillverka dem till egna fester. Jag är faktiskt ganska så förtjust i hela grejen med att ordna och planera olika tillställningar när jag tänker efter.  Så roligt med allt från att planera mat och dryck, fixa dekorationer, dukning, inbjudningskort till att ordna med underhållning. En ny karriär som festfixare kanske...någon gång! Och inte att förglömma min lilla mamma som måste hänga med på tåget eller åtminstone hoppa in som expertkonsult. Hennes åsikter och idéer i ämnet är nämligen guld värda! :)


 



Hursomhelst fanns inte hur  mycket tid som helst med eget fix inför detta kalas då inte mycket mer hinns med just nu än familjen och heltidsjobbet på Volvo. Så vi caterade buffèn som det bjöds på och köpte två fantastiska tårtor på två olika ställen. Den ena var en sommardröm med ett lager passionsfruktsmousse och ett lager jordgubbsmousse täckt med vispgrädde och bär och beställdes på Marstrands havshotell. Den andra var en Casablanca tårta som består av marängbottnar med smörkrämsfyllning och snyggt dekorerad med marsipanrosor. Den sistnämnda har vi beställt vid många högtidliga tillfällen genom åren och bakas av två duktiga systrar på Orust. Eftersom jag tyckte att det passade bra med en liten tårtbuffe bakade jag även kladdkaksmuffins i miniformat som jag frös in och dekorerade kvällen innan kalaset med lite nutellafrosting och en enkel vårblommor gjord av sugarpaste. Dessa placerades på en cupcake ställning som min svärfar tillverkade inför min mans och mitt bröllop 2010. Då bjöd vi på hembakta morotskaksmuffins med philadelphiafrosting istället för en bröllopstårta.

 

Tårtbuffè!


Här kommer iaf ett recept på kladdkakemuffins samt nutellafrosting. Till detta kalas bakade jag 80 muffins och då gjorde jag 4 satser muffinssmet och en sats nutellafrosting. Blommorna finns instruktion  på i ett tidigare inlägg i bloggen. Ett annat tips är att använda de fina små silvriga muffinsformarna av aluminium som finns att köpa på Ö&B. Bra pris och storlek samt festligt silvriga som passar till de flesta tillställningar.


Kladdkaksmuffins

ca 20 små (tex i ovan nämnda muffinsformar) alt 12 normalstora.


2 ägg

3 dl socker

1½ dl mjöl

4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

100 smält smör


Smält smöret och banda sedan i övriga ingredienser och klicka ut i formarna. Grädda ca 10 min i 225 grader varm ugn.


Nutellafrosting

Recept från bloggen sockerrus


225g rumsvarmt smör

50g cream cheese

1 msk kakao

6 dl florsocker

3 tsk hett vatten

4 matskedar nutella


Blanda smör med cream cheese. Blanda i kakao. Blanda sedan i florsocker och vatten och rör slutligen i nutellan.


Häll upp i en sprits och spritsa en liten "krusidull" på muffinsen och toppa med sockerblomman.


OBS! I detta fall gjordes även en liten specialtårta till jubilaren som bakades i en lite större och festligare muffinsform och toppades med jordgubbar och blåbär samt tårtljus som bildade 100 år. Denna placerades högst upp på muffinsställningen med småmuffins runtomkring.


 

 

Grattis farmor och tack till alla som var med och firade hennes stora dag!  1000-tack även till min snälla svägerska Tove för alla fina bilder du tog på kalaset! Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva många lyckliga år!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards