Direktlänk till inlägg 13 maj 2013

Långhelg, babysim och sommartårta

Av Ann-Sofie - 13 maj 2013 16:44

Oh vad härligt det är med långhelg fast vad den går fort ändå! Efter några dagars jobb var det skönt att vara hemma med killarna igen litegrann och vi hann med ganska mycket faktiskt! Besök på några stora byggvaruhus för att reka inför den förestående tvättstugerenoveringen/inredningen, testade pulled pork i en korvkiosk samt ett antal lekplatser. Vi hann även med en tur till mamma och pappa på Orust och jag och småkillarna stannade där över natten. Alltid lika skönt att vara där och bli lite ompysslade!


På söndagen blev det full fart då vi hade bokat in babysimfotografering för lillebror.Vi tog otroligt häftiga bilder på storebror när han simmade under vattnet som bebis och vi hoppas lillebrors bilder också blir bra. Våra förhoppningar är dock inte jättehöga eftersom han inte var särskilt intresserad av att leka och dyka vid detta tillfälle utan hellre vill krama/klamra sig fast på sina föräldrar. Och då inte bara på mig utan även på sin pappa till pappa P's stora glädje. Vi ser iaf fram emot att bilderna dimper ner i brevlådan och det skall bli väldigt spännande att se resultatet!


När vi kom hem från simningen fick vi besök av en amerikansk släkting som kom på middag eftersom han denna vecka är på besök i Göteborg med sin teatergrupp. På torsdag skall vi se hans föreställning men då blir det ju inte något tillfälle att prata så det fick bli en träff här hemma i söndags. Det blev en relativt enkel middag med en fransyska i ugnen som tillagade sig mer eller mindre på egen hand och så hade vi köpt fuskpotatisgratäng (sådan på påse som man häller ut i valfri ugnsform och gräddar ca 20 min.) som P pimpade med lite gorgonzolaost. Okej kanske inte lite utan snarare ganska mycket...men gott blev det iaf! Till efterrätt serverade vi en marängtårta med rabarbercurd, vispad grädde och svenska jordgubbar (som jag köpt dyrt dagen till ära!).  Den blev väldigt god och otroligt somrig med svenska smaker! Kanske dock inte den vackraste skapelsen men marängswiss är ju också väldigt gott....

Hursomhelst kommer jag dela med mig av receptet redan nu men kommer nog justera det lite med en annan marängbotten till nästa baktillfälle som faktiskt blir redan i veckan. Min farmor fyller nämligen 99 år på fredag och då tänkte vi åka hem till Näs och fira henne och jag tänkte även ta med en mumsig tårta och då blir nog denna perfekt. Men mer om detta senare i veckan...


Pavlova med rabarbercurd, grädde och jordgubbar
4 äggvitor
2,5 dl socker
1 tsk maizenamjöl
1 tsk vitvinsvinäger


Garnering & topping:
rabarbercurd (se nedan)
3 dl vispgrädde
färska jordgubbar
florsocker alt flagad vit choklad

Sätt ugnen på 200 gr. Vispa äggvitorna till ett hårt skum med en köksmaskin, elvisp eller liknande. Tillsätt 1 tsk socker i taget under fortsatt vispning. När allt socker är i, vispa ytterligare 3 min. Under fortsatt vispning, tillsätt maizena respektive vinäger. Spritsa ut en rund tårtbotten (2 dm i diameter) på plåt med bakplåtspapper. Vrid ner temperaturen till 120 gr. Grädda i mitten/nedre del av ugn i 1,5 h. Botten ska vara hård, men fortfarande lite mjuk och seg i mitten, om det behövs grädda ytterligare 15 min. Om tårtan förbereds dagen innan, kan marängbotten med fördel stå i kall ugn över natten. Bred ut rabarbercurd över marängbotten. Toppa med vispad grädde, färska bär och pudra över florsocker alt. flagad vit choklad


Rabarbercurd
250 g rabarber
0,5 dl vatten
1 ägg
1 dl socker
25 g smör

Dela rabarbern i centimetertjocka bitar. Koka tillsammans med vattnet i en kastrull i 5-10 min. Mosa genom en finmaskig sil ned i en stålbunke. Vispa ägget ordentligt. Koka upp ett vattenbad. Rör ner smör (delat i mindre bitar), äggvispet och sockret i stålbunken med rabarbersaften. Sätt stålbunken över vattenbadet (som ska koka) och vispa med elvisp tills curden tjocknar, ca 15 min (det kommer att kännas som att curden aldrig stelnar, men det gör den). Låt curden svalna.


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards