Direktlänk till inlägg 9 maj 2013

Jobb, ledighet och hallonbullar!

Av Ann-Sofie - 9 maj 2013 15:11

Sådärja då var de tre första arbetsdagarna avklarade efter snart 10 månaders föräldraledighet. Det gick bra och nu njuter jag av några dagars ledighet tillsammans med killarna hemma! Känns härligt och hoppas på fint väder i helgen.


Under helgen som var spenderade jag ett par dagar i Göteborg tillsammans med min stora kille och vi lånade min systers lägenhet där vi sov över. Vi hade ett par mysiga dagar och testade flera lekplatser i Majorna samt fikade på mitt favoritfik från tiden då vi bodde där. Ägarens mamma som även då brukade jobba där kände igen mig och det var en härlig nostalgitripp då det var stamstället under mammaledigheten med B.  En hel del fikapauser blev det allt på Biscotti under de otaliga barnvagnspromenaderna för att få min lilla bebis att sova. Hursomhelst beställde jag en hallonbulle till kaffet och B en chokladboll till sin festis men det slutade med två uppätna hallonbullar och en halv chokladboll kvar på tallriken. Innan jag hann smaka på min bulle hade nämligen min lilla kille norpat den och bestämt hävdat att han" älskade hallonbulle över allt i hela världen". Så då fick han ju den såklart och jag fick köpa en ny åt mig själv och ingen av oss var sedan speciellt sugen på chokladbollen.


  Lekplatsen vid café Zenit                        




Eftersom detta visade sig vara en ny fikafavorit så bestämde vi oss för att testa att baka vår egen variant i förmiddags och det blev mycket gott. Så därför kommer här receptet om någon annan är sugen på att testa denna goda bullvariant som passar utmärkt att avnjuta på altanen en härlig sommardag tillsammans med ett glas saft eller en kopp kaffe. Lycka till!

  Hallonbulle är godare än chokladboll enligt oss!


Hallonbullar

ca 40 st

 

150g smör

5 dl mjölk

50g jäst

1 dl strösocker

½ tsk salt

ca 14-15 dl vetemjöl

 

Fyllning:

200g smör blandat med vaniljpulver efter smak

Hallon efter smak (jag tog två paket frysta och blandade med lite socker)

 

Smält smöret i en kastrull och tillsätt seddan mjölk och värm till ca 37 grader. Smula ner jästen i en skål och häll över degvätskan och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt socker och salt och blanda sedan ner mjölet till en lös smet (spara lite mjöl till utbakning). Låt sedan degen jäsa i ca 30 min. När den är färdigjäst knådas degen på ett mjölat bakbord. Dela den sedan i två lika stora delar och kavla ut dem var för sig. Bred ut vaniljsmöret och strö över hallonen och vik över så den blir "stängd". Sporra sedan ut ca 20 stycken remsor på varje degbit och snurra ihop bullarna. Låt dem sedan jäsa under bakduk i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i ca 10 min i 225 grader. När bullar svalnat sikta över florsocker och servera!

 

 







 
 
AFA Försäkring

AFA Försäkring

13 maj 2013 14:05

Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är föräldraledig.

Du kan ha rätt till en försäkring som ökar pensionsinbetalningen under föräldraledigheten om du är privatanställd arbetare på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår föräldraförsäkring: www.afaforsakring.se/foraldraforsakring

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst

Vänliga hälsningar
Gustav
AFA Försäkring

http://www.afaforsakring.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards