Direktlänk till inlägg 18 april 2013

F firar första tanden med att baka med mamma....

Av Ann-Sofie - 18 april 2013 11:58

  ...och tänker att idag måste jag väl ändå få smaka! 

B är på förskolan idag och imorse kände jag att lillebror fått sin första tand, vänstra framtanden i nederkäken. Toppen sa storebror för nu kan ju F få smaka på chips. Hmmm....ja den dagen kommer nog snart!


Hursomhelst skulle vi haft besök av elektrikern idag men det blev inställt så helt plötsligt fick vi en lugn dag i en väldigt hektisk och inbokad vecka. Detta har vi utnyttjat genom att äntligen få tummen ur och skicka in deklarationen och baka franska madeleinkakor. De är väldigt goda och är egentligen små sockerkakor som ju kan smaksättas efter smak och tycke. Normalt brukar jag nöja mig med vaniljpulver och rivet citronskal men idag blev det en ny smaksättning med rivet limeskal och rosenvatten!

Filip verkade tycka detta var mums men hans referensramar är ju inte så stora! Jag förderar nog den gamla vanliga varianten men det är alltid kul att testa något nytt.



Hursomhelst här kommer i alla fall receptet;


Franska madeleinkakor
ca 12 kakor och urprungsreceptet kommer från Leila Lindholms "A piece of cake".


75g rumsvarmt smör

3/4 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker alt ½ tsk vaniljpulver

skal av 1 lime (alt. 1 citron)

1½ tsk rosenvatten

2 ägg

1½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

 

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Vispa smör, socker, vaniljpulver, rivet limeskal och rosenvatten ljust och krämigt.

3. Rör ner äggen.

4. Blanda ner vetemjöl och bakpulver.

5. Smöra madeleineformarna

6. Fördela smeten i formarna och grädda gyllene i mitten av ugnen ca 10 min.

 

 

Min lilla niomånaders gamla goding hjälper till med baket på sitt sätt!






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards