Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

Lingon och kolamuffins i vårsolen!

Av Ann-Sofie - 28 mars 2013 20:37

   Idag har det varit fantastiskt vårväder och när jag hämtade B på dagis var alla barnen ute och lekte så jag fick träffa både små påskkärringar och påskgubbar, såå söta!


Just det ni kanske undrar över varför bloggen heter "Mammis kafferep"! Det beror på att jag i bloggen främst tänkt fokusera på traditionella småkakor fast gärna med nån rolig twist. Mitt bakintresse grundar ju sig i maränger och havreflarn vilka ju måste klassas som småkakor som passar utmärkt på ett kafferep! Att det är "Mammis" och inte exempelvis "Mammas" eller "Ann-Sofies" beror på att B brukar kalla mig för just "Mammi".


Hursomhelst tänkte jag dela med mig av lite recept på kondenserad mjölk som jag skrev om igår. I veckan var jag och fikade med en kompis och hennes lilla dotter medan vi var där bakade ägaren muffins. Vi blev så sugna på de nygräddade muffinsen och köpte varsin. Fyllningen var just lingon och kolasås så jag bestämde mig för att göra en egen variant idag eftersom jag hade lite kolasås över sedan gårdagen. De blev väldigt smaskiga både söta och lite syrliga så jag rekommenderar verkligen det här receptet! Det går ju även bra att byta ut lingonen mot exempelvis hallon eller något annat bär.


 


Lingon- och kolamuffins

(ca 12 st)'


150g rumsvarmt smör

2 dl strösocker

2 tsk vaniljsås

3 st ägg

5 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

1,5 dl mjölk

ca 2 dl lingon

Kolasås efter smak

Pärlsocker till dekoration


1. Sätt ugnen på 225°. Rör smör, socker och vaniljsocker poröst. ­Tillsätt äggen, ett i taget, och rör kraftigt emellan.
2. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner blandningen i smeten ­tillsammans med mjölken. Blanda i lingonen.
3. Ställ muffinsformar  i en muffnsplåt. Fördela hälften av smeten i formarna. Klicka i kola­såsen. Klicka över resten av smeten.
 






 
 
Ingen bild

Syster yster

28 mars 2013 21:59

Ojojoj! Hoppas att det blir en muffins till mig oxå, men det kanske är tänkt så? :)

Ann-Sofie

30 mars 2013 14:47

jodå det blev nog fler än 1 till dig! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards