Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Panncakes, Kolasås & dålig nattsömn!

Av Ann-Sofie - 27 mars 2013 13:03

Jag älskar pannkakor och växte i stort sett upp på det eftersom jag var ganska kräsen när jag var liten. Pannkakor är ju inte riktigt något man bakar men söt och god som en kaka kan den lätt bli så det får vara med på bloggen ändå...


Som alla andra småbarnföräldrar har vi ibland lite tuffare nätter med lite sömn. Denna natten var en sådan och för att pigga upp mig dagen efter och få lite extra energi (kortvarig och ganska onyttig sådan men ändå...) är det alltid gott med något sött! Så när det var lunchdax för mig och lillkillen så fick det bli extramixad spaghetti och köttfärssås till F som inte riktigt förstått tjusningen med mat ännu och några pannkakor till mig! Idag blev det riktigt lyxiga sådana då jag hittade en konservburk med karamelliserad kondenserad mjölk i skafferiet och några färska bär i kylen.


Wow, pannkakor toppade med kolasås och hallon och björnbär är verkligen en vardaglyx som heter duga! Och dagens lunch gick även hem hos F fast fruktpuren slank ju ner betydligt lättare efteråt!


 


Jag vet inte hur många av er som har använt kondenserad mjölk men det är faktiskt ganska användbart och jag har ofta någon burk hemma. Man kan som sagt använda det till att göra världens godaste kolasås, som ingrediens till fyllningen i Key lime pie och en del annat. Den burken jag hade hemma idag var dock karamelliserad vilket innebär att den redan är färdigkokad till en härlig kolasås så man behöver inte göra detta moment själv. Det är ju bra men å andra sidan kan man tex inte använda den när man gör Key lime pie eftersom man då måste man ha vanlig kondenserad mjölk.


 


Om man då har en burk vanlig kondenserad mjölk hemma och vill göra kolasås, hur gör man då? Det är faktiskt inte alls svårt men man behöver lite tid.....Godaste kolasåsen får du genom att helt enkelt koka en oöppnad burk kondenserad mjölk ca 4 timmar under lock i en gryta med vatten. Se till att burken alltid är täckt med vatten. Detta är viktigt, då burken kan explodera om vattnet försvinner! När burken kokat klart, öppna och njut exempelvis som kolasås till en kula vaniljglas eller till pannkakor!


Jag vill också passa på att dela med mig av mitt basic recept på pannkakor som jag alltid brukar använda mig av. Den är lätt att förändra och anpassa genom att tex göra den lite nyttigare (genom att byta ut lite av vetemjölet mot grahamsmjöl, rivna morötter eller liknande) eller  smakrikare (rivet apelsin/citronskal eller kanske vaniljsocker i smeten). Och vill man ha fler pannkakor är det bara att dubbla receptet.


Pannkakor

(ca 6 st)


1 dl vetemjöl

2½ dl mjölk

1 ägg

lite salt

margarin/smör


För att få en fin smet utan klumpar vispar jag alltid mjölet med ungefär hälften av mjölken till en slät smet och vispar sedan i resten av mjölken samt ägg och salt. Sedan är det bara att värma på stekpannan, smälta lite matfett i den hälla i lite smet och grädda!


Ytterligare ett tips när det gäller pannkakor är att införskaffa en särskild stekpanna till pannkakor. Jag har varit på jakt efter en sådan ett tag men inte hittat någon i rätt storlek eller till rätt pris förrän nu och då hittade jag den på IKEA! Crepes och pannkaksstekpannan SKÄNKA är verkligen perfekt och priset likaså; 59 pix!


Lycka till med pannkakorna och nattsömnen!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards