Direktlänk till inlägg 25 mars 2013

Gräddbullar, Mums-mums, Munkar etc. - kärt barn har många namn men här säger vi MUNKAR!

Av Ann-Sofie - 25 mars 2013 14:48

Idag bakade jag och B medan lillebror sov sin förmiddagslur. Det blev en recept på Munkar som vi aldrig testat tidigare och jag måste säga att jag inte var så säker på hur barnvänligt det var men det gick jättebra! Jag hittade receptet i nya Elle mat och vin och kände att det var lite skoj att testa att göra egna munkar men hade nog tänkt att göra det utan medhjälpare. Men B ville baka så vi testade att göra det tillsammans! B stansade ut rundlar ur smörgåskex och jag blandade ihop marängsmeten i Kitchen aiden som sedan skötte vispandet på egen hand. Sedan var det bara att blötlägga och smälta gelantinblanden och hälla i marängsmeten. Lätt som en plätt! Efter det så fixade jag en sprit åt oss var och vi fick också våra egna kexrundlar att spritsa på. B tyckte det var skoj att spritsa och när han var klar smakade han sedan på smeten och lekte en stund att spritspåsen var en rymdraket och när var klar fick han ytterligare en rymdraket att leka med en stund.


  Rymdrakterna högt uppe i luften!


Sedan fick de vila medans vi åt lunch och för en stund sedan doppade jag dem i smält choklad och B dekorerade med påskgult strössel påhejjad av lillebror F som tjoade och åkte runt i sin gåstol.


Det blev ett lyckat bak idag och vi ser fram emot att överraska pappa P med en munk när han kommer hem!


    



 
 
Ingen bild

Sara

25 mars 2013 15:53

Vad goda de ser ut! Skulle du vilja lägga ut receptet?
Ha det så gott. Kram, Sara Berntsson

Ann-Sofie

26 mars 2013 08:25

Tack Sara! De blev jättegoda fast jag körde med traditionell smak av vanilj och chokladöverdrag men det roliga är ju att man kan göra lite som man vill med det. Tex. smaksätta själva marängen med nån citrusfrukt eller något annat och så kan man ju doppa dem i smaksatt choklad om man vill...och man kan ju även dekorera på ett oändligt antal sätt. Väldigt rolig kaka att baka tyckte vi! Skall lägga in receptet så snart som möjligt! Håller dock fortfarande på med med designen av bloggen osv så jag har inte riktigt bestämt var recepten skall ligga men det kommer snart, Promise! Om du inte kan vänta så spring och köp nya Elle mat och vin! Ha en bra dag! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards