Direktlänk till inlägg 24 mars 2013

Välkommen till min kak och bakblogg!

Av Ann-Sofie - 24 mars 2013 13:47

Baka baka liten kaka....denna ramsa upprepas ett otal gånger härhemma varje dag! Den handlar ju inte bakning egentligen utan bus och kittel med framförallt min minsta kille; lillebror F som är 8 månader. Han kiknar av skratt när avslutningen kommer och han skall "skjutsas in i ugnen"....& storebror B som fyller 3 år i sommar älskar också att vara med när vi leker denna lek! Den här bloggen kommer dock inte handla om mina små prinsar utan något annat som jag älskar, nämligen bakning!
 
Mitt intresse började för ungefär 25 år sedan när jag fick dille på att baka maränger och havreflarn. Eftersom jag bara gick i mellanstadiet så fick jag inte använda ugnen själv när jag var ensam hemma. Men det löste jag genom att bjuda hem farfar som bodde grannar med oss. Han var snäll och satte in och tog ut plåtarna i ugnen enligt mina instruktioner. Farfar hade det nog rätt mysigt när han låg på kökssoffan och vilade mellan varven och sedan blev han ju även bjuden fika! Jag älskade att ha honom där och jag var även nöjd över att jag fick sköta mig själv då han inte lade sig i mitt bakande....!!
 
Nuförtiden blir det en del bakning med min största kille men då brukar vi inte ge oss på så avancerade bakverk utan det blir oftast muffins, rulltårta, kladdkaka eller något annat som går hyfsat snabbt! Då och då tar jag mig tid att baka ensam och då brukar det ofta bli något nytt och spännande. Inspirerad av mitt favoritprogram på tv Masterchef Australia så blev det senast min variant på en småkaka fylld med jordgubbssylt och smörkrämfylld så kallad;  "Melting moments".
 
  Melting moments!
 
Ta nåt gott till eftermiddagskaffet och njut av en fortsatt härligt solig vårsöndag!
 

 
 
 

 
 
Tove

Tove

24 mars 2013 18:18

Jaaa, så roligt! Välkommen till denna världen! Lycka till med din blogg! Kram!

http://tovemotivationskes.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards