Direktlänk till inlägg 19 oktober 2015

Höst, lyxpizza och orustmys!

Av Ann-Sofie - 19 oktober 2015 22:00

Hösten rusar på med stormsteg dock utan några höststormar ännu! Solen skiner istället i stort sett varje dag vilket känns underbart och ganska overkligt att julen bara är två månader bort. Vardagen tuffar på med jobb, dagis, barnkalas, simskola och med jämna uppehåll dyker tjänsteresorna till USA upp för mannen i huset. Jag och småkillarna börjar bli ganska vana nu och så länge de håller sig friska går det bra tack vare mycket stöd från närmsta familjen.

 

En helg när vi var ensamma hemma tog vi en helgtur till Orust och hjälpte min pappa (min mamma hängde med släktforskarföreningen) och min farmor att vara hundvakter för min systers hund.

 

Killarna var jättenöjda och fick uppleva lite annat än vad vi brukar göra hemma i Ytterby. De undersökte bl a morfars skördetröskor, såväl uppe på taket som under hytten.

 

  

I den numera ganska tomma lagården lekte de sedan att de var kalvar i några gamla kalvboxar som blivit kvar sedan morfar och mormor slutade med mjölkkorna för några år sedan. Muuu....muuu....lät det över hela gårdsplanen. Sedan var det dax att bjuda gammor på lördagsgodis. Hennes och barnens (!)  favoriter gelehallon fanns det gott om till allas förtjusning.

 


På lördagskällen ville vi även bjuda morfar på lite god mat så det blev hemgjorda pizzor anpassade efter smak. Vi köpte färdig tortillapizza bottnar så tillagningen gick snabbt och smidigt. Barnen fick sin favorittopping capricciosa och jag och pappa åt räk- och löjromspizza med västerbottenost. Supergott och lite lyxigt!


Lyxpizza med räkor och löjrom

Tortillapizzabottnar

Västerbottenost

Topping:

Rödlök finhackad

Räkor med skal

Löjrom

Creme fraiche

Gör så här:

Riv västerbottenosten och strö över pizzabottnarna. Grädda i ca 200 grader varm ugn tills osten smält fint.

Ta sedan ut pizzan och låt svalna lite. Toppa sedan med räkor, löjrom, creme fraiche och finhackad rödlök.


Bon apetit!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Ovido - Quiz & Flashcards