Direktlänk till inlägg 14 september 2015

Sushiwraps!

Av Ann-Sofie - 14 september 2015 22:00

Oishii....betyder gott på japanska! Fredagsmyset i helgen var verkligen en höjdare och samtliga familjemedlemmar hittade kombinationer som just de gillade. Med inspiration från tv programmet Fahlens matäventyr och förra veckans avsnitt om Japan  kom Sushitrutar på menyn hemma hos oss i fredags. Lämplig sushifyllning inhandlades och sedan var det bara att skiva och lägga upp godsakerna så att var en och en kunde ta för sig vad man önskade i sann ”tacoanda”. I stället för tortillabröd serverades noriark (sjögräsark) som delats i mindre fyrkanter. 


 


Följande dukades upp och egentligen var det bara räkorna samt sushiriset som krävde tillagning: 

Salmalax i tunna skivor, rå tonfisk i stavar, råa pilgrimsmusslor delade i kvartar, skivad avokado, rättika i tunna stavar som legat i iskallt vatten, tunna gurkstavar toppade med rostade sesamfrön, sjögrässallad (hade tur och hittade detta i butikens fiskdisk), ebi furai (friterade pankopanerade råa jätteräkor), majonnäs, finhackad chili, koriander, sushiris samt japansk sojasås och wasabi. 


Ebi furai

Supergoda och frasiga jätteräkor. Dessa brukar serveras med en sås som kallas ”Tonkatsusås” och ätas som tillbehör till ris. 

* 10-15 frysta jätteräkor utan skal 

* 1 uppvispat ägg

* Panko (japanskt ströbröd) 

* Vetemjöl

Tina först räkorna och skär sedan små snitt i böjen så att räkan blir rak. Doppas sedan räkan i mjölet så den får ett tunt lager mjöl och doppa sedan den i äggvispet och avsluta med ett pankodopp. Värm sedan frityr olja och fritera räkan tills den flyter upp och fått en fin färg. 


Sushiris

* Sushiris, 2½ dl sushiris

* risvinäger, 1½ msk

* Salt, ½ tsk

* Socker, 1 msk

Tvätta riset och koka enligt instruktionerna på paketet. Blanda sedan ihop dressingen och häll över riset och blanda försiktigt samman och servera i en skål brevid de olika tillbehören.


Man kan såklart blanda som man vill men jag tog ett noriblad och täckte med ett tunt rislager följt av topping. Mina favoriter blev pilgrimsmusslor, koriander, gurka samt sjögrässallad. En annan riktigt god fyllning var friterad räka, avokado samt majonnäs. Hela härligheten dippades sedan i soyasås utblandad med lite wasabi och sköldes ner med öl.


   

Killarna valde dock att strunta i att göra wraps utan åt helt enkelt ris och friterade räkor med pinnar. Hade dock hittat "specialpinnar" på ica kvantum med ett plasttillbehör på toppen som gjorde pinnarna till pincetter vilket passade barnen bra.


 

Testa gärna att bjuda på detta och gör även era egna varianter och skapa egna "favoriter". Jag får ibland crawings på japansk mat men i stort sett aldrig på sushi. Även om jag tycker mycket om det så är det inte min favorit i det japanska köket utan det finns så mycket mer fantastisk mat. Många olika grönsaker men även såväl kött som fisk är förutom ris viktiga ingredienser och de japanska smakerna skulle jag beskriva som friska och "rena".  Jag tillbringade en period av min studietid i Osaka och hade en fantastisk tid hos min japanska värdfamilj. Mamman i familjen var en riktigt duktig kock och jag spenderade så mycket tid jag kunde med henne i köket och lärde mig laga ett antal härliga rätter. Tusen tack till dig, min japanska "mamma", för denna ovärderliga kunskap och mysiga stunder i ditt kök -Arigatou okasaan!


  Delicious food is love and is to be found worldwide   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Skapa flashcards