Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Ost till far!

Av Ann-Sofie - 16 november 2014 11:15

 Det har varit  Fars dag igen. Tanken är ju barnen skall visa omtake om sin pappa och gärna presenta med något egentillverkat som en teckning, något de skapat i slöjden eller liknande. Kan dock tänka att mig mammorna också ofta hjälper till på ett hörn. Hemma hos oss har far en stående önskan varje och det är en ny mugg med ett foto eller liknande på pojkarna. Detta var vad han blev firad med på sin första Far dag då vår stora kille bara var 4 månader och har blivit någon sorts tradition.


Som mamma och fru firade jag honom lite extra i år eftersom jag tycker han är världens bästa pappa till våra små pojkar. senaste månaden har det varit fullt upp hemma och dagissjukdomarna har avlöst varandra, magsjuka, hög feber, dunderförkylning, hosta och jag vet allt vad det varit...Under sådana perioder är det extra svårt att få ihop vardagspusslet men vi gör så gott vi kan och tack vare att vi kan dela på vabbandet och att vi har underbara kollegor och chefer så funkar det ändå på något sätt. Tack alla som hjälper till på ett eller annat sätt! Och lite extra guldkant på tillvaron är ju aldrig fel så från mig fick mitt P något ätbart som jag även tänkte dela med mig av här. Hembakta kalljästa baguetter med ostbricka - mmm....så gott och mysigt att mumsa på när barnen somnat på kvällen!

 Ostbrickan bestod av appenzeller, tryffelbrie, långlagrad prästost, camembert, getost utan kant skuren i små rundlar och rullade i paprikapulver och toppade med fikonkompott (en av komponenterna på osttallriken på vår bröllopsfest) samt fikonkompott och lufttorkad skinkbitar.


 

Kalljästa baguetter

Degen görs på kvällen och bakas ut på morgonen. Receptet kommer från Maud Onnemark på Gokväll och ger 4 st baguetter.

  • 5 dl kallt vatten, 500 g
  • 5 g jäst, ärtstor bit
  • 12 dl vetemjöl, 720 g
  • 2 1/2 tsk salt

1. Blanda vatten och jäst. Tillsätt mjölet och saltet och arbeta ordentligt i en minut. Täck med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur ca 12 timmar.

2. Ta upp degen på mjölat bord. Dela degen i fyra bitar. Platta och dra ut bitarna till rektanglar. Vik över från kortsidan lite över hälften och sedan från andra kortsidan lite över den vikta hälften. Vik ihop igen till en korv. Rulla ut ändarna tills de blir avsmalnande och lite spetsiga. Lägg dem på bakplåtspapper med skarven neråt. Jäs ca 30 minuter.

3. Sätt ugnen på 275°. Sätt samtidigt in en plåt i ugnen eller en baksten.

4. När baguetterna är färdigjästa är det dags att flytta över bakplåtspapperet till den varma plåten. Sikta över mjöl och skär sneda skåror med kniv vinklad till 45°.

5. Sätt in plåten mitt i ugnen. Grädda ca 25 minuter. Sänk temperaturen om de blir för brända.

6. Ta ut och låt svalna på galler. De är godast nygräddade men det går också att frysa, tina och sprödvärma lite före serveringen.


 

 


                                          


  Stort grattis till pappa Pär - du är bäst!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Sofie - 1 maj 2023 21:09

 Denna veckan har vi varit på botaniska trädgården i göteborg. Den dagen vi var där var det en japansk hanami festival där vi provade ett te som heter boba som är typ som iste fast med en annan smak och gele och frukt bitar? Vi fick välja påm två oli...

Av Ann-Sofie - 26 april 2023 12:12

Man får ha fritt på skolan och tänkte logga in på bloggen och skriva om skolmat. Idag hade vi purjolökssoppa och kycklingssoppa med bröd som smakade kanel. Inte den bästa skolmaten men okej. Så om ert barn inte ätit idag på skolan och han komme...

Av Ann-Sofie - 24 april 2023 21:30


  2023 och nu köööör vi en comeback...denna gång har jag sällskap av Filip. Troligen kommer han snart ta över här och jag blir sonens blogg assistent. Hursomhelst tänkte vi dela några våriga tips!  Firade "aprilbarnen" i släkten i helgen och inledd...

Av Ann-Sofie - 17 juli 2017 15:15

Försommaren är en tid full av kalasande för de flesta och inte minst i vår familj. Under juni månad kalasade vi tre helger då både jag och mina små pojkar fyller år i början av juli. Vi startade med barnkalas för vår minsta kille som snart fyller fem...

Av Ann-Sofie - 20 april 2017 19:00

Påskhelgen spenderades med familjen och inleddes faktiskt med en sugarkitchen visning. Eftersom det var långfredag fick den lite påsktema och vi dekorerade cupcakes och modellerade kycklingar tillsammans. Det var en trevlig kväll och alla var nöjda m...

Skapa flashcards